Inlägg 11 av 12
2007-04-16, kl 04:34
Man kan göa det på många olika sätt, men ett par punkter nedan:
1. Skriv ner minst 10 olika affärsideer på en lista. Ställ frågor som: Vad vill jag syssla med? Vad kan jag bra? Vad saknas på min ort, på Internet eller ...? Vad skulle göra folk glada? Ställ dom mot varandra - vilken ide kan ge pengar och fungera. Tala med folk o hör vad andra tycker. Fråga folk i branchen eller närliggande brancher och fråga tilltänkta kunder. Hur många kunder finns det att tillgå (tänk på att t.ex. en websida behöver 100 besökare för att EN skall köpa något, att du behöver x tusen innevånare i ett område för att räcka till underlag for en butik, osv.) Välj så en ide.
2. Ställ frågan: Vad är min USP? (USP= Unique Selling Point), Varför skall kunderna handla/göra affärer med mig? Är jag billigast (ett motiv)? Har jag bättre service och/eller produkter (ett annat motiv)? Hur unik är jag (tredje motivet)? Du måste hitta en affärside som dina tilltänkta kunder kommer att acceptera o uppskatta. Tänk dig att du själv vore din egen kund - vilka krav o önskemål skulle du ha? Alla dessa frågor måste ställas i ljuset av att du inte är ensam på marknaden utan att andra aktörer är dina konkurrenter och att även om du har en unik produkt eller tjänst så så kan kunderna välja att avstå.
3. Gör en teoretisk uppställning på vilken organisation du behöver. Anställda? Lokaler? Telefon, Internet mm? Lagerinköp? Marknadsföring? Sätt prislappar på detta. Gör sedan en budget. Dels en beräkning hur mycket du behöver för att komma igång, dels en beräkning på hur mycket du måste sälja för att få det hela att gå ihop. (Ta med räntekostnad på ev. lånade pengar. Räkna med att vinsten /samtliga inkomster minus samtliga utgifter/ kommer att resultera i att skatter mm tar 50% så du har hälften av vinsten kvar att leva på.) Och kom ihåg att alla handlar inte av dig. För att sälja till exempelvis 100 personer per dag måste du kanske nå 10.000 per dag - om du har en Internetsida t.ex. Så marknadsföringen får man inte slarva med (all marknadsföring kostar inte en massa pengar).
4. Finansiering. Har du pengarna för att starta? Om Inte, vad kan du göra? Sälja bilen? Låna av släkt o vänner? Ta in en partner? Hitta en investerare (investerare fungerar bara för projekt som är lite större och där du har en mycket bra ide som verkligen kan ge en bra avkastning. Sällan för mindre belopp än ca 500.000:-). Kan du få lån med hjälp av ALMI, osv. Banken lånar till rörelsekapital - oftast mot säkerhet, däremot inte till pengar för att köpa in lager mm mm. Om du inte har pengarna o inte kan ordna dem kanske du skall byta företagside och börja om på punkt 1.
5. Kan du det här? Eller vad behöver du lära dig? Antingen skall du kunna det själv eller så får du köpa in kunskapen/uppdraget. Kan du bokföring behöver du ingen annan som sköter den. Kan du inte måste du antingen lära dig eller betala någon annan som gör det åt dig. (När jag t.ex. började sälja svenktillverkade screentryckmaskiner i Indien åkte jag ner till England och gick en snabbutbildning i screentryckeri - inte för att jag själv någonsion skulle screentrycka men för att jag måste veta vad jag talar om när jag träffar köpare.)
6.Om allt stämmer. Gör en handlingsplan. Med datum när olika saker skall ske.
7. Dra igång.
Ja, något i den stilen.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat