Inlägg 1 av 34
2007-03-19, kl 08:55
"svarta" företag
Hej!
Då två trådar under det senaste dygnet nu har försvunnit startar jag en ny. Hade varit trevligt att få reda på av vem, och varför, dessa har plockats bort. Detta då jag tycker att diskussion som fördes i dom var absolut relevanta för oss användare av startaeget.
Trådarna rörde hur vissa på forumet marknadsför sig här på startaeget utan att ha något registrerat företag, betala skatt eller egenavgifter.
Vår mening, i alla fall min, var i dessa trådar inte att "skita ut" den berörda personen utan att synligöra ett stort problem som finns här på startaeget, nämligen det att inte alla slåss på lika villkor.
Självklart vet vi att det är svårt när man startar eller skall starta upp ett företag att få ekonomin att gå ihop, vi har alla varit där. Men att, för att slippa dessa svårigheter, bryta mot lagen är nog inget som många förespråkar.
Genom att inte registrera ett företag, utan istället ta pengar svart, gör en betydande skillnad i konkurrenskraft. Om jag hade valt att inte betala skatt eller egenavgifter hade jag kunnat sänka min timdebitering till hälften. Det är nämligen nästan så mycket som staten tar av pengarna jag tjänar.
Problemet är dock inte bara att marknaden, på sikt, undermineras med ett ohållbart pris utan även risken för de företag som gör affärer med sådana personer. Ett företag som anlitar dessa för ett uppdrag bli, enligt skatteverket, skyldiga att betala in skatt och arbetsgivaravgift för deras tjänster. Priset på låt oss säga 1000 kr blir då procentuellt betydlig högre. Detta förutsätter att dom inte uppgett att dom har f-skatt. Om dom har detta är det istället dom som åker på det.
Utan att hänga ut någon så tror jag att många här skall betala in skatt och arbetsgivaravgift för någon här på forumet som inte berättat hela sanningen.
Det jag, med många andra, nu verkar eftersöka är någon sorts möjlighet till kontroll av forumets medlemmar. Självklart skall alla få vara med, oavsett om man har företag eller ej. Men det hade varit tacksamt att kunna kontrollera att dom som utger sig för att ha ett företag faktiskt även har det.
Svara Svara med citat