Inlägg 2 av
14
2008-08-07, kl 17:04
PerÖberg
Inlägg: 1918
Nej det är INTE att bara starta. Tidningar är omgärdade av många regler. Den måste vara registrerad och i det ingår att man måste ha en ansvarig utgivare som kan låsas in om man skriver något som man inte får (pressfrihet så det mesta är OK ju, men förtal mm går inte). Se http://www.prv.se/Periodisk-skrift/ för mer info.
Dela ut: Om du delar ut på allmän plats beror det på hur du gör det ifall det krävs ett polistillstånd eller inte. Fråga polisen. Om det krävs kan du t.ex. söka för ett år i taget och för en rad olika platser i kommunne i samma ansökan. Om du söker för ett år kan du t.ex. ange en viss plats varje fredag ...
Om du ger ut en tidning minst en gång i veckan och den innehåller nyheter och den kostar pengar (vilket du egentligen inte tänkt) och och och... så kan den ev. klassas som en dagstidning och man kan få ett startbidrag (i alla fall var det så förr) kolla in pressstödnämndens hemsida. Men då måste du nog ha anställda pluss finansiera en hel del själv ...
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
14
2008-08-07, kl 17:46
PerÖberg
Inlägg: 1918
Länken jag gav: Titta noga att på vänster sida finns en massa länkar och sedan underlänkar med massor av info.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 10 av
14
2008-08-10, kl 19:43
PerÖberg
Inlägg: 1918
En gång på "stenåldern", alltså på 70-talet var jag med och gav ut en tidning. Det kostade inte mycket men var oerhört enkelt tryckt. Upplagga 400 tror jag. Sedan var jag med i några andra tidningsprojekt varav ett större.
Det finns otaliga varianter på kvalitet och upplägg som kostar helt olika. Att registrera en tidning kostar inte mycket. Det är själva produktionen som kostar.
Och JK jag skulle säga att du kan inte hålla på så här. Du kommer ingenstans med att fråga på Starta Eget vad det kostar. Utan du måste göra en projektrapport. Skriva ner allt som behövs. Ta reda på vad allt kostar och skriv in det i en budget. Gör en riktig budget. Bara då får du fram fakta. Kolla in http://www.smaforetagare.info/startaeget.htm för länkar mm.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat