Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skolarbete hjälp...

Inlägg 1 av 22

2008-01-31, kl 08:56

username

Medlem
#53234

Inlägg: 3

Skolarbete hjälp...

Hej allihopa
Jag går en estetist utbildning och hoppas kunna försörja mig som konstnär en dag. För detta har jag nu försökt att tenta upp en kurs i företagande. Jag har alltså inte gått hela kursen utan gör bara tentan.

Jag behöver hjälp med två frågot som jag inte kan. Har sökt på google men det hjälpte inte. Uppgiften lyder som så:

Vilket belopp utgör skatteunderlag för en enskilld näringsidkare i nedanstående två exempel, (ett belopp per år)
År 1  Egen insats +50 000
       Kontanta uttag  -20 000
      Årets vinst        +40 000

utgående kapital +70 000


År 2 Ingående kapital +70 000 
       Kontanta uttag      -120 000
    kontanta insättningar +30 000
    Årets vinst             +50 000

Utgående kapital  +30 000

Uppgiften ska vara klar den 4/2 och jag har ingen aning om vad det handlar om :(

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 22

2008-01-31, kl 10:31

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Hmmm...fuskhjälp med en tenta? Det är INTE billigt. Jag kan lösa dina två tentafrågor, men först behöver jag din fakturaadress.

Mikael
www.l-c.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 22

2008-01-31, kl 12:59

username

Medlem
#53170

Inlägg: 18

Well, om du läst kursen så hade du LÄRT DIG SVARET....kan vara viktigt för verkligheten sedan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 22

2008-01-31, kl 19:09

and

and

Inlägg: 155

Johan, du måste själv tänka ut svaret. Vi kan inte hjälpa dig, eftersom det vore omoraliskt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 22

2008-01-31, kl 21:02

username

Per
Thörnquist

Inlägg: 39

Mikael Lundgren: Hmmm...fuskhjälp med en tenta? Det är INTE billigt. Jag kan lösa dina två tentafrågor, men först behöver jag din fakturaadress.

Mikael
www.l-c.se
Sven Amundssen: Well, om du läst kursen så hade du LÄRT DIG SVARET....kan vara viktigt för verkligheten sedan?
Richard Andréasson: Johan, du måste själv tänka ut svaret. Vi kan inte hjälpa dig, eftersom det vore omoraliskt. Herregud! Förnumstiga människor!!
Även fuskare har visat sig bli genier.

Såhär borde det vara. Eftersom man skattar för vinsten i en enskild firma är det just de beloppen (År 1 - 40.000 kr, År 2 - 50.000 kr), som gäller

Skatteunderlag = Den beskattningsbara vinsten.

lycka till med det estetiska.
Per - Estet med enskild firma

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 22

2008-01-31, kl 21:30

and

and

Inlägg: 155

Per: Visst kan fuskare bli genier. Men jag vill inte stödja fusk. Visserligen är det här med tentor och så överskattat. Jag som företagare har inte järnkoll på exakt allt, i verkligheten kan man alltid fråga. Men, nu är det som det är.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 22

2008-01-31, kl 21:39

username

Per
Thörnquist

Inlägg: 39

Det handlar inte om fusk utan kreativ informationsinhämtning. Att Googla är inte fusk, det är kreativt. Att ställa frågan på ett företagarforum, är i mitt tycke väldigt kreativt. Och just förmågan att se sig om på icke-självklara platser, som detta forum, är en mycket bra egenskap för både en estet och en näringsidkare.

Han har fått ett svar, han vet hur det funkar i just detta fallet och kunskaper inhämtade på "udda vis" är de kunskaper man inte glömmer........

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 22

2008-01-31, kl 21:45

username

Medlem
#53234

Inlägg: 3

@ Mikael: min faktura adr är: Duroarmigknappt 4 26732 Tråkköping

@ Sven: Jag kan läsa svar i gemener.

@ de flesta. Eftersom ni inte känner till bakgrunden betckar jag mig för era moralkakor. Ni har med största sannolikhet själva tänjt en regel eller två i era liv. Jag skulle kunna fråga klasskompisarna, men eftersom jag inte har några vänner i klassen(förutom på jumpan, då är jag populär att kasta saker på) blir det inte så. Tack för att ni får mig att må skit igen. Hoppas att ni är trevligare i era affärer.

@ Per: Tack så mycket för hjälpen. Jag vet att frågan inte är stor eller svår, men om man inte fattar så fattar man inte.

Lämnar det här forumet då, eftersom nivån är lika låg som på lunarstorm och hamsterpaj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 22

2008-01-31, kl 22:02

username

Per
Thörnquist

Inlägg: 39

Det absolut skönaste svaret på länge!
Hatten av och lycka till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 22

2008-01-31, kl 22:32

mlundgren

mlundgren

Inlägg: 204

Det är också kreativt att köpa ett utbildningsbevis från en läkarutbildning i något exotiskt land, konvertera det till en brittisk examen, för att sedan kunna få ut en svensk legitimation som läkare.
Vill du bli patient hos mig då, Per?

Johan, om du är kvar på forumet; läs kursen och lär dig svara på egen hand, så ska du se hur mkt bättre det kommer att kännas att få ut det där kursbeviset.
Lycka till!

Mikael

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 3

1 2 3