Inlägg 1 av 14
2003-08-01, kl 09:41
Varning för Småföretagarnas A-kassa
Här ska jag berätta en liten historia om mig och min kamp mot Småföretagarnas A-kassa.
Bakgrund
Jag hade ett aktiebolag som gick i KK i början av året. Aktiebolaget var det som var "huvudverksamheten". Har även haft en enskild firma som jag hade några småjobb på som var säsongsjobb samt ett hobbyföretag tillsammans med en kompis (stillastående företag eftersom vår ide inte var bra). Jag fick en konstig ryggvärk i december.
Under de senaste åren har jag inte kunnat plocka ut någon lön – man försöker ju in i det längsta att fortsätta företaget. Pga detta så är min sjuklön på försäkringskassan 0 kr också.
Berättelsen
Mitt företag gick i KK i början av året. Anmälde mig till AF och Små-A. Gick till läkaren pga ryggvärken, men jag kunde inte bli sjukskriven för jag skulle ändå inte få någon ersättning (eftersom jag inte tjänat något de senaste åren), så jag var tvungen att vara "arbetslös" – På AF (a-kassan) skulle jag i allafall få lägsta ersättningen på hela 320 kr per dag före skatt.
Hade tömning av lokalen där Aktiebolaget kvar att försöka göra vid tillfälle. Men hur gör man det – utan pengar att hyra lastbil för, och bara en liten småbil att köra saker i. Dessutom stora problem att få ihop till bensinen att stoppa i den lilla bilen. Och var ställer man sakerna som man inte vill slänga (konkursförvaltaren beslöt sig att resterna efter aktiebolaget inte var något att ha/försöka sälja – så jag fick de sakerna. Efter 12 år som egen så har man även en hel del personliga saker på jobbet - i mitt fall en väldig massa.). Fick tag på en liten lokal att ha sakerna i – numera fullproppad, men kostar bara 400 kr per månad – överkomlig summa.
Papper åkte fram och tillbaka till a-kassan. Konstiga frågor hit och dit som man inte visste vad de egentligen ville. Ett himla gnäll på min enskilda firma som jag hade mer eller mindre vilande. Vad gör du där? Varför då? Varför vill du utöka verksamheten där?
Jag hade tänkt att ha min enskilda firma kvar för att kunna ta in åtminstone några småjobb. Visste också på ett ungefär vilka kunder som stannade kvar. Det som jag räknade ut att jag skulle kunna få in på enskilda räcker inte långa vägar så jag kände mig tvungen att hitta på nya saker att göra för att utöka verksamheten där. Visst var en del av jobben "samma sak" som den verksamhet jag hade i företaget som gick i KK. Men vad ska jag annars göra. Tacka nej till vissa jobb bara för att det "påminner". Och hur långt sträcker sig "påminner" då – till allt jag gör med händerna eller? Självklart så gör man det som går att göra – oavsett vad det är. Det är väl bättre än att inte göra något alls. Jag får ju ta ett vanligt anställningsjobb så var är problemet.
Hur som helst. Eftersom jag har haft ont i ryggen sedan december och det har gjort att jag inte har jobbat heller. Jag gick på alla aktiviteter som AF hittade på. Så jag gjorde min del. Söka jobb var inte så aktuellt pga min onda rygg samt att jag kände mig mer och mer deprimerad och nertryckt. Vem kan söka jobb och vara trevlig när man mår dåligt. Jag tittade ut KomVux-studier istället. Efter 12 års stressande varav de senaste åren utan semester så är man inte heller så pigg på att bara kasta sig ut i arbetslivet heller – utbränd också. Blev överflyttad till AF Rehab.
Papper hit o dit. Blev mer och mera nertryckt i skorna. Inget händer från A-kassan.. överklagar och överklagar. Fick till slut vända mig till Sociala för att få hyra och sånt. Där sa de att jag var tvungen att stänga ner enskilda. Gjorde det. Meddelade även a-kassan om det. Då fick jag ett papper att jag skulle nyregistrera min arbetslöshet och det var frid och fröjd och överklagan om de första månader gick till Länsrätten. (Och jag som trodde att Små-A var till FÖR företagare inte EMOT). Trots att det nu ändå gått flera månader har jag inte sett till ett enda kassakort från a-kassan. Jag har ingen aning vad de väntar på nu. De har ju godkänt mig som "arbetslös" för flera månader sen men ändå verkar de strunta i att skicka kassakorten. Att ärendet ang de första månaderna ligger på Länsrätten är ju egentligen ett annat ärende. De har ju godkänt mig för några månader sen och ärendet i Länsrätten rör ju de första månader så vad stoppar dem.
A-kassans beteende är under all kritik. Om det nu inte passar att ha företag även om man inte gör något i det så kan de tala om det från början istället för att låtsas att det är ok för dem och skicka papper fram och tillbaka. De har nu tryckt ner mig så i skorna att jag mår väldigt dåligt. Jag trodde i min enfald att A-kassan skulle vara något som skule vara min räddning i arbetslösheten, men ack nej vad jag bedrog mig.
Jag tycker att A-kassan i såfall i mitt ärende kunde ha sagt från början att jag skulle vara tvungen att stänga ner enskilda firman (men det står på deras hemsida att man får ha företag samt tjäna upp till 99000 kr på ett år). De kunde ha sagt det så jag kunde stängt ner den och hunnit få pengar innan hela mitt liv gick åt pipan.
Och som arbetslös har man skyldighet att söka jobb mm, men hur kan de inbilla sig att man kan söka jobb om man inte har det ekonomiska fixat... dvs att a-kassan funkar som det ska. Visst – om får jag ett jobb så har jag pengar efter två månader. Men min hyra idag då? Jag får inte hyresrabatt för att jag är arbetslös. Jag måste ha sånt där som heter MAT också. Och det har varit mitt mål under flera månader. Hur får jag ihop till hyran och mat NU.
Jag har alltså blivit straffad för att jag TÄNKT att ta in jobb på min enskilda firma. Jag har ju vissa räkningar som kommer in på den (än idag) och det hade ju varit bra att kunna få sånt betalt av det man tjänar. Nu måste jag hitta pengar nånstans för att betala såna räkningar. Bara för att man stänger ner en enskild firma så upphör inte kostnaderna med detsamma.
Så är du med i småföretagarnas A-kassa – BYT a-kassa
Svara Svara med citat