Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kunder som inte betalar..

Inlägg 1 av 14

2005-06-14, kl 11:22

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Kunder som inte betalar..

Hej!

Vad gör man när kunderna inte betalar? Jag har startat en liten webshop som jag driver vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag har fått ganska bra med kunder men 7 av 10 betalar inte sin faktura. Vad göra? Påminnelser hjälper inte och det löjliga är att det kan handla om små struntsummor från 50 kr och upp till 1000 kr. Har någon något bra tips?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2005-06-14, kl 11:38

username

Henrik
Bergeld

Vad är det du säljer? Lämna aldrig ut något utan att se till att få betalt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2005-06-14, kl 11:50

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vad är det du säljer? Lämna aldrig ut något utan att se till att få betalt.

Jo tack det har jag märkt! Jag säljer kläder.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 14

2005-06-14, kl 19:39

username

Henrik
Bergeld

Hur går du tillväga? Varför inte skicka mot postförskott, ett enkelt och säkert sätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2005-06-15, kl 23:13

Norén

Norén

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

Vad gör man när kunderna inte betalar? Jag har startat en liten webshop som jag driver vid sidan om mitt vanliga jobb. Jag har fått ganska bra med kunder men 7 av 10 betalar inte sin faktura. Vad göra? Påminnelser hjälper inte och det löjliga är att det kan handla om små struntsummor från 50 kr och upp till 1000 kr. Har någon något bra tips?

Inte för att jag har någon erfarenhet av det men det finns ju firmor som köper dina fakturor. De tar typ 5% av beloppet i avgift men då slipper man ju detta tjafs.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2005-06-17, kl 13:48

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hur går du tillväga? Varför inte skicka mot postförskott, ett enkelt och säkert sätt.

Jo, jag får gå tillbaks till det. Anledningen till att jag bytte till faktura var att det blev för dyrt för kunden med både postförskott och frakt. Dessutom löser bara hälften av kunderna ut sina paket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 14

2005-06-17, kl 13:52

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!

Inte för att jag har någon erfarenhet av det men det finns ju firmor som köper dina fakturor. De tar typ 5% av beloppet i avgift men då slipper man ju detta tjafs.

Tyvärr så är det en massa avgifter, årsavgifter mm plus de 5% så det blir dyrt i slutändan. Vissa bolag har ett minibelopp som fakturan måste vara på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2005-06-17, kl 21:53

username

Henrik
Bergeld

Inte helt lätt alltså, vad heter din butik, vore kul att se vad du håller på med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2005-06-19, kl 11:53

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Citat:

Ursprungligen postat av:

Inte helt lätt alltså, vad heter din butik, vore kul att se vad du håller på med.

Den ligger inte ute just nu. Väntar på höstens varor plus att jag håller på och tänker efter hur jag ska gå vidare. Jag har mest testat första halvåret här och kommit fram till att det är roligt men man måste ju som sagt få in pengarna också! :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 14

2005-06-20, kl 22:11

Vilhelmsson

Vilhelmsson

låt kunderna betala först, antingen med kontokort typ visa eller sätta in pengarnapå ditt bankgiro/postgiro.
du kan även lägga till så att om en kunde har beställt tidigare för en viss summa så de även få välja att betala med postförskott eller faktura.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2