Jag läste på kronofogdens hemsida, såg inget där som tydde på att du måste skicka en påminnelse innan du kunda skicka ärendet till dem, ett av kraven jag såg var helt enkelt "förfallen betalning"... detta är kan ses som ett avtalsbrott och du skulle till och med kunna yrka på skadestånd om det leder till några ekonomiska kostnader utöver förlorad ränta?
I räntelagen ser du (om inte avtalat) vilkan ränta du kan kräva för de dagar utöver avtalad betalningstid som har gått...
Jag rekommenderar dock att du skickar en påminnelse men telefonsamtalen är nog att ses som påmminnelse i sig?
Tycker det är kasst att man inte får betalning i tid, rådfråga med inkassobolagen, kostar väl inte mer än ett samtal?
Juridiskt så borde nog avtalet (samt fakturering) räcka väl, påminnelser och dylikt är väl snarare en snäll sak man gör innan man börjar ta i med hårdhandskar och avser kanske fall då en person faktiskt glömt eventuellt har för avsikt att betala snart (då skulle en kostnad med att involvera inkassobolag vara onödig).
Hoppas det löser sig Kenneth
Mvh