Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kund betalar inte!

Inlägg 1 av 11

2006-09-26, kl 14:15

username

Kenneth
Rydberg

Inlägg: 8

Kund betalar inte!

Hej,
Skulle villja vet villken väg jag ska gå om min kund inte betalar (faktura, påminnelse, krav, inkasso)...
Har ett par fakturor som nu är 2/månader gamla och det börjar kännas lite i kassan nu!

// Kenneth

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2006-09-26, kl 15:52

smyckestorget

smyckestorget

Inlägg: 28

Hej Kenneth!

Vi hade samma problem, så nu har vi börjat anlita credisafe.com och Lindorff AB.

Vi gör en kreditkontroll på alla våra kunder som vill handla mot faktura.

Hoppas detta hjälper dig...

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2006-09-26, kl 16:09

antonio

antonio

Inlägg: 240

oj då...
Om likviditeten blir ett problem och du får svårt att få in betalningen kanske du kan sälja fordringarna till ett factoring bolag, som betalar dig en del av fordran och tar en del av den som avgift.

Denna sida kanske intresserar dig;
http://www.gothiagroup.com/module.asp?XModuleId=13740
Bara ett exempel på företag som sysslar med sådant, du kanske kan hitta ett bättre pris

Om du inte vill betala för ovanstående tjänst blir det nog kanske snart kronofogden som får hjälpa dig (förutsatt att inbetalningarna förfallit sen två månader tillbaka). http://www.kronofogden.se/villfabetalt/villfabetalt.4.7b610ded10741da92fa8000822.html

Hur är betalningstiden avtalad förresten? Vissa företag ger ju ut flera månaders tid från faktura till inbetalning... om inget är avtalat så gäller köplagen (då ska betalning ske när du vill att det ska ske så länge som varan har levererats)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2006-09-26, kl 17:27

username

Kenneth
Rydberg

Inlägg: 8

Hej igen,
betalninstiden är avtalad till 30/dagar!
Har varit i kontakt med kunden ett flertal ggr via telefon (och de har sagt att de ska betala) men utan resultat..
Jag har alltså inte skickat någon betalnnings påminnelse eller krav (är detta ett måste??).
Vad ska jag göra? skicka en påminnelse, krav? kan man vända sig till något inkassobolag efter man skickat faktura?

// Kenneth

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2006-09-26, kl 17:37

antonio

antonio

Inlägg: 240

Jag läste på kronofogdens hemsida, såg inget där som tydde på att du måste skicka en påminnelse innan du kunda skicka ärendet till dem, ett av kraven jag såg var helt enkelt "förfallen betalning"... detta är kan ses som ett avtalsbrott och du skulle till och med kunna yrka på skadestånd om det leder till några ekonomiska kostnader utöver förlorad ränta?

I räntelagen ser du (om inte avtalat) vilkan ränta du kan kräva för de  dagar utöver avtalad betalningstid som har gått...

Jag rekommenderar dock att du skickar en påminnelse men telefonsamtalen är nog att ses som påmminnelse i sig?

Tycker det är kasst att man inte får betalning i tid, rådfråga med inkassobolagen, kostar väl inte mer än ett samtal?
Juridiskt så borde nog avtalet (samt fakturering) räcka väl, påminnelser och dylikt är väl snarare en snäll sak man gör innan man börjar ta i med hårdhandskar och avser kanske fall då en person faktiskt glömt eventuellt har för avsikt att betala snart (då skulle en kostnad med att involvera inkassobolag vara onödig).

Hoppas det löser sig Kenneth

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2006-09-26, kl 17:44

antonio

antonio

Inlägg: 240

Där ser man, såg inget om det på hemsidan, är det ett krav? Kan man anse telefonsamtalen som påmminelser / krav eller måste det vara skriftliga dokument?

Förresten Kenneth, glömde nämna, innan man tar det så långt är det viktigt att du frågar dig själv vad för slags kund det är, om du satsar på en verksamhet med långsiktiga kund relationer kanske det skulle skada relationen om man tog ärendet till ett inkassobolag.

Dock ska du kunna kräva det du har rätt till.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2006-09-26, kl 18:18

username

Kenneth
Rydberg

Inlägg: 8

Tack för alla svar och info!
Ska göra ett personligt besök imorgon och ställa de mot vägen och se vad de har för svar!!
För er info så har det varit en BRA kunden och en god betalare, men de har precis blivit uppköpta och det ger lite dåliga vibbar….
Långsiktigt eller ej så tycker jag en kund ska betala i tid (JA jag har också varit lite försenad men aldrig mer än några dagar!) hade jag varit sen med mina betalningar mer än dessa 2/månader så hade jag nog haft besök för länge sen!!
 
Åter igen så tackar jag för alla svar och info och återkommer med info eller frågor!
 
// Kenneth

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2006-09-26, kl 19:04

username

Stefan
Svensson

Inlägg: 135

Cirka 2 miljoner människor har idag betalningsanmärkningar och i stor set var och varannat företag har också anmärkning.
Även företag som Preem restar med hundratusentals kronor.
Låter man detta vara en mätare på om man ska skicka ut en faktura eller inte, så får man snart slå igen sin butik.
De flesta skojare är imuna mot både den första, andra och tredje påminnelsen och ett inkassobolag kan man alltid deala med.
Näe skicka en konkursansökan direkt, så får du dina pengar
i nästan samma andetag.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2006-09-26, kl 21:00

antonio

antonio

Inlägg: 240



Michael Lundgren:


om du satsar på en verksamhet med långsiktiga kund relationer kanske det skulle skada relationen om man tog ärendet till ett inkassobolag.

Dock ska du kunna kräva det du har rätt till.
Vist strävar man efter att ha långsiktiga kunder men strular dom så pass att man själva får problem är dessa kunder inget att ha. Risken är att kunden kanske går i konkurs då är det ännu svårare att få tillbaks sina pengar.





Det går nog faktiskt att göra beräkningar på framtida lönsamhet givet de scenarion man har.
Vår vän här har nog all info som behövs för en möjlig beräkning skulle kunna vara;
Lönsamhet om man avvaktar och vinner en långsiktig kund;
(1 - Sannolikhet för konkurs) * Nuvärdet av framtida betalningsflöden kunden kan ge om de blir ett ftg. med god soliditet (vad vore sannolikheten för att kunden ska få bättre betalningsdisciplin i framtiden?)
Ovanstående jämfört med lönsamheten av att kräva summan via inkassoföretag samt sannolikheten för att detta ska förstöra kundrelationen.

Om kenneth befinner sig i en marknad där varorna som säljs är väldigt standardiserade och det finns många kunder (samt tom många säljare) så är en sådan kund förlorat inte märkvärdigt...
Men om det omvända fallt gäller att varan/tjänsten som säljs karakteriseras av en marknad med komplexa varor och nära relationer med få kunder kan det få betydande framtida konsekvenser beroende på det val man gör.

Finns empiriska undersökningar som visar att företags affektiva (eller känslosamma inställning) gentemot varandra ofta har en stark betydelse för framtida kundrelationer (därmed köpbeteende hos kund). En undersökning visade även att säljarens välvilja gentemot kunden har en positiv påverkan på kundens köpbeteende... detta gäller för marknader för icke standardiserade varor... intressant att notera för företag i branscher med fåtal kunder och komplexa varor.

Givetvist gäller det omvända... om en kund vill ha en god relation till försäljare (men i detta fall kanske det finns många säljare få kunder?) så bör man hantera sina betalningar på ett bra sätt annars riskerar man själv att få det svårt i framtiden... någon borde nog tala om detta för den kunden ;)

Tycker situationen är ganska intressant... synd att jag inte var anställd hos Kenneth företag ;P

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2006-09-26, kl 22:47

username

Medlem
#48143

Inlägg: 2

Hörde i dag om en kille i Storlien (herr X) (Jämtland) som har skoteruthyrning han hade ett norskt företag som hyrde skotrar för ett pris av 80.000:- vilket är väldigt mkt pengar för ett litet företag. Han var iaf kompis med en medlem i Hells Angles och det hade gått flera månader utan att norskarna betalade och det fick ju hells angles reda på så de åkte till det norska företaget, gick in på kontoret satt sig i stolarna och stirrade på chefen efter en stund sa de vi ska hälsa från "herr X" också gick de därifrån. Samma eftermiddag kom pengarna in på "herr Xs" konto, så det finns många sett att få tillbaka pengar på :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2