Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra?

Inlägg 11 av 16

2004-10-30, kl 11:48

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Avdarget på 5000:- för förbrukningsinventarier är väl knappast någn nyhet. Rätten har funnits i många år men gränsen har varit 2000:- tidigare men har nu höjts pga prisökningar.
Att amn inte skulle kunna köpa samma typ av inventarier under samma år var då en nyhet och om ni tolkar den så i din skattenämnd så måste det vara unikt i Sverige. Att man inte kan göra det vid samma tillfälle är solklart så har de alltid varit, det handlar då inte om ett skrivbord för 5000:- och en stol för 1:- utan om en arbetsplats för 5001:-, men om man köper vid flera olika tillfällen under året så är det inga problem. Regler för vad som är korttidsinventarier har väl inte ändrat sig för att beloppsgränsen ändrades.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 16

2004-10-30, kl 17:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Att 2000:- avdraget funnits länge är mig inte främmande, då liksom nu kan man för den okunnige tala om att ex vid frakt så ska det ingå i summan om rätt ska var rätt och det ska det ju.
Jag håller med dig Karin att det borde vara som du säger men så är icke fallet när det gäller en arbetsplats. Däremot är det inget som hindrar att man ex. köper en stol för 5000 den 31 dec. och i jan. ett skrivbord för 5000..

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 16

2004-11-01, kl 23:17

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Lars,

Apropå din rekommendation att skriva av datorn så är det inte säkert att detta går igenom.

Jag arbetar själv som datakonsult och 2002 gjorde jag direktavdrag för bärbar dator, ca 28kkr. SKM godtog ej detta avdrag, och efter några brev fram och tillbaka blev det avslag i skattenämden.

Några valda stycken;

"SKM bedömer att den inköpta datorn har en längre ekonomisk livslängd än tre år, varför direktavdrag inte ska medges."

(detta trots att jag motiverat att jag behöver skaffa en ny tidigare än tre år pga att den blivit för långsam för de aktuella programvarorna. För ett par veckor sedan köpte jag dessutom en ny bärbar av just den anledningen, två år efter den första datorn!)

Vidare hade det vid en SKM-nyföretagarträff informerats just om detta direktavdrag, vilket jag anförde, som fick motargumentet;

"Du har rätt i att denna information lämnas vid dessa uppstartsträffar men då påpekas även att denna tillämpning är mycket restriktiv i rättpraxis"

Sedan tar de upp lite exempel på vad som behövdes för att motivera avdrag, som exempel ett reklamföretag som hade behövt göra en grundlig utredning av användandet och att de inte hade något ekonomiskt värde efter tre år.

Iallafall - jag fick lägga den som en avskrivningsinventarie, och fick uppmaningen att göra avdrag för det återstående värdet vid försäljning av utrangerad inventarie.

Visst, man kan testa att göra direktavdrag - men se till att kunna betala skatten ifall det blir backning på avdraget och den måste läggas som inventarie istället (vilket gör att vinsten det året kan öka med 50-60% av inköpsvärdet!).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 16

2004-11-10, kl 14:26

username

Martin
Lannsjö

Inlägg: 8

Citat: "Varan får inte vara dyrare än 5000 kr".
Vad är en vara då?
Hur funkar det om man köper en skärm för säg 3000 kr och sen en dator för 4000 kr? Och sen en skrivare några månader senare?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 16

2004-11-17, kl 00:58

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ang. 5000:- avdraget RSV2003:9 tillämpas från tax 2004.
kort utdrag. Invent. som har ett naturligt samband eller som kan anses ingå som ett led i en större inventarieinvestering bör bedömmas av invent. sammanlagda värde.
Nu är jag på tråden, uppkopplad 14 dar för sent men ändock.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 16

2004-12-06, kl 01:52

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Stefanstefan överklaga beslutet och tro inte på skattemyndigheten i detta fall. och gå hela vägen upp. Du har rätt. Frågan uppstår osökt igen, har skattemyndigheten provision på det dom kan avslå? Enligt en notis i metro skulle dom tydligen ha det när det gäller fastighetstaxeringupphöjning över det normala. Detta har dock ej högre domstol gått med på.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2