Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra?

Inlägg 1 av 16

2004-10-27, kl 13:31

username

Henrik
Forsberg

Inlägg: 4

Hur bokföra?

Hej!

Jag har precis startat eget (enskild firma) och tänkte överföra min dator till verksamheten. Jag vet att det inte är några problem rent skattmässigt, datorn är ny och jag kan föra över hela kostnaden. Men hur gör jag rent praktiskt i bokföringen? Vilka konton ska jag använda? Innebär det att jag kan "sälja" datorn till verksamheten, dvs få ut summan direkt ur verksamheten?

Tacksam för svar!

/Henrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2004-10-27, kl 15:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du bokar det som en privat insättning. När eller om du sedan tar ut beloppet så bokas det som privat uttag. Det är skilnaden mellan dessa två konon som sedan kommer att visa hur mycket du totat tagit ut under året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2004-10-27, kl 18:48

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Just det, sedan har vi avskrivningsfaktorn att ta hänsyn till. Det beror på hur du kommmer att använda datorn. Programvara kan man skriva av direkt, och i vissa fall även datorn.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2004-10-28, kl 00:01

username

Henrik
Forsberg

Inlägg: 4

OK, då var det inte så svårt trots allt.

Avskrivningarna blir ju nästa transaktion, och det blir på tre år, känns säkrast så då skattemyndigheten inte alltid verkar vara konsekvent.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2004-10-28, kl 18:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

För att utveckla det hela ytterligare så beror ju detta lite på verksamhet, vad man själv vill och vilket resultat man vill ha. Dataprogram är alltid en kostnad direkt med undantag av specialbyggda system som blir (kan bli) en organisatorisk kostnad och ska utgöra ett avskrivningsunderlag. BFN och RSV har lite olika uppfattningar om just dessa specialbyggda system där man ibland förvärvar rätten till systemet ibland bara köper användarlicens så vad som är rätt och riktigt att göra med detta är lite osäkert.
Du kan inte skriva av på tre år, det finns ingen sådan möjlighet. Endera varar något kortare tid än tre år och blir då en förbrukningsinventarie annars ska det skrivas av och då är kortaste tiden 5 år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2004-10-28, kl 18:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag har aldrig hört att man skriver av en dator på 5 år däremot 3 år eller direktavskrivning. Detta med 5 års avskrivning förekommer säkert när det gäller dyra maskiner och stora företag, sedan kan man alltid skriva av på ännu längre tid om man önskar det. Men det är som med mycket aldrig helt klart vad som gäller utan man måste hävda sitt handlande inför högre rätt ibland.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2004-10-28, kl 21:33

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När det gäller avskrivningar är reglerna solklara, finns inga undantag eller specialregler.
1 Varan är av mindre värde (upp till 5000:-) eller har en ekonomisk livslängd som är kortare än tre år = kostnad direkt.
2 Varan är dyrare än 5000:- och har en ekonomisk livsängd på mer än 3 år = inventarie som ska skrivas av.
Vid avskrivning gäller föjande regler:
1 Huvudregeln: (Även kallad 30-regeln) ger möjlighet att skriva av inventarier med 30% av det bokförda värdet (lite förenklat)
2 Kompletteringsregeln: (Även kallad 20-regeln) ger möjlighet att göra avskrivningar med 20% av anskaffningsvärdet.
Man har möjlighet at byta mellan dessa två regler mellan olika år och välja det som passar en bäst. Observera att med 30 regeln blir en invenatire aldrig fullt avskriven.
För enskilda firmor utan bokslut finns en annan regel restvärdeavskrivning, den fungerar som huvudregeln men avskrivningsprocenten är bara 25%.
Som ni ser finns här ett glapp mellan år 3-5. En inventarie som varar mer än tre år måste skrivas av och den kortaste tiden för avskrivning är 5 år, men sådana är reglerna och det är bara att leva efter.
Skulle nu en inventarie bli stulen eller på annat sätt bli obrukbar kan man göra en utrangering av den men det är ingenting som har med reglerna för avskrivning att göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2004-10-28, kl 21:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

forts: Detta är alltså vad som gäller enligt skattereglerna som talar om vilka avskrivningar man maximalt måste göra. I Aktiebolagslagen finns däremot regler om hur stora avskrivningar man minimalt måste göra och det är 10% per år för vanliga inventarier. Detta för att undvika att bolagets tillgångar blir övervärderade.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2004-10-28, kl 23:43

username

Henrik
Forsberg

Inlägg: 4

Jag har i princip bara "vanliga" program på datorn men då jag jobbar som it-konsult finns alltid några lite tyngre, mer komplicerade som kräver ny dator oftare än tre år. Jag klarar mig definitivt inte fem år iallafall. I så fall får det bli direktavskrivning, vilket inte gör mig något alls.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2004-10-30, kl 01:11

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du gör helt rätt som skriver av den direkt som It-konsult.
När det gäller 5000:- avdraget som är relativt nytt bör du tänka på att inte köpa en stol för ex. 1 krona och ett skrivbord samma år för 5000:- då blir det inte direktavdrag. De tillhör samma grupp och klassas som ett invent. Vi hade det uppe på senaste mötet i företagsskattenämnd som jag sitter i. så regler är inte solklara alltid.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2