Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Övrigt

Enskild firma eller Handelsbolag

Inlägg 11 av 13

2005-06-14, kl 17:51

username

Céline
Allirol

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Jag och en väninna tänkte starta ihop ett företag som handlar om att vi bla ska ge föreläsningar hos andra företag. Min fråga är vilken bolagsform som då är bäst att välja? vi har känt varandra i ca 2 år och är väldigt nära vänner. Någon som har något tips?



Kontakta skattemyndigheten och starta ett Enkelt bolag då är ingen av er ekonomisk ansvarig. Man måste vara 2 pers eller mer. Vi startar själva ett sådant just denna vecka.



Tack för tipset

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 13

2005-06-30, kl 10:10

username

Mikael
Jansson

Inlägg: 3

Jag tycker att ni antingen startar ett AB eller två stycken enskilda företag och där igenom blir samarbetspartners. Så ni enkelt undkommer alla risker utifall någon utav er skulle göra diverse misstag och bli betalningsskyldiga.

Mvh. / Micke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 13

2005-08-24, kl 09:47

username

Tomas
Alsbro

Inlägg: 1

Inget av svaren har hittills tagit upp en viktig riskfaktor - den att någon av er blir arbetsoförmögen pga sjukdom eller skada.
Någon har liknat kompanjonskap vid äktenskap. Det ligger mycket i den liknelsen, men tänk på att vid äktenskap finns lagar och regler som tar upp separation, skiljsmässa etc. Ett tryggt kompanjonskap bygger på avtal mellan parterna - kompanjonsavtal. Ta hjälp av någon bolagsjurist till detta, och se det som en investering för framtiden.
Om ni bildar ett nytt aktiebolag - tänk på att den allmänna sjukförsäkringen, vård av barn mm står i direkt proportion till aktuell inkomst av tjänst. Om ni inte tar ut lön, utan väljer att konsolidera aktiebolaget så kommer ni att 0-klassas av Försäkringskassan.
Tomas Alsbro, WhiplashInfo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2