Citat:
Ursprungligen postat av:
I bokföringsnämndens rekommendationer över hur likvida medel ska bokföras står det:
"Innehav av kontanter och övriga likvida medel som finns bokförda i verksamheten skall alltid kunna styrkas."
Kan man alltså alltid plocka fram de kontanta pengar som finns bokförda på kassakontot så är det alltså helt OK att använda det, men min erfarenhet säger att det ändast är i läroböcker som det fungerar på det viset. I verkligheten så hamnar alla kontanter i samma plånbok och bör då betraktas som ett privat utttag.
Ska man söka lån på en bank på en enskild firma så kommer inte heller banken att se ev pengar i kassan som några "riktiga" tillgångar, isåfall hade de funnits på banken.
Inget av sätten (kassa eller privatuttag) er mera rätt än det andra, men för en liten enskild firma så brukar det alltid vara lättare att använda privatuttag. Många gånger lägger man ju ut pengar för firman och finns det inga pengar i "kassan" men man ändå bokar däröver så finns alltid risken för en negativ kassa, och en sådan kan ju naturligtvis aldrig existera.
Jag förstår hur du menar. Att i praktiken läggs kontanter antingen i kassaskåp eller i ens privata plånbok, eller i kassaapparaten, kanske i madrassen också hehe.
Fast om man som enskild företagare hela tiden plockar ut alla likvida medel och varken har pengar på BG/PG eller redovisade som företagets kontanter betyder det på pappret att företaget har inga egna likvida medel utan dem används privat av ägaren.
Det viktigaste är ju att den enskilda förtagaren själv förstår att det måste finnas likvida medel att tillgå i företaget och är man duktig på att hålla isär sina privata utgifter och företagets utgifter torde det inte vara något större problem att bokföra enbart som Egna uttag.
Jag personligen anser att man inte ska ta ut mer pengar ur företaget än vad man behöver för att täcka sina privata utgifter. Tyvärr så är det många nyföretagare som så fort dem får lite kontanter över i företaget slösar upp dem på en massa onödiga prylar.
En bank vill se att man kan förvalta pengar vettigt och spara. Slösa kan vem som helst göra. För att kunna spara däremot för sämre tider, krävs det någon som är ekonomiskt lagd.
MVH Jenny