Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Dyr laptop på enskild firma

Inlägg 11 av 16

2013-12-05, kl 18:45

Alen

Alen

Inlägg: 3

Jag undrar vad som gäller för mig.
Jag har köpt datorer, kameror och tillbehör för mindre än 22500:- (halvt basbelopp) året innan (2012) jag registrerade enskild näringsverksamhet och innan jag registrerade mig för moms (2013). Dessa inventarier/varor är avsedda för min verksamhet. Får jag nu när jag är momsregistrerad ”köpa in” dessa varor till dagens marknadsvärde och även göra avdrag fullt ut för moms? Det kan väl inte vara meningen att jag måste köpa en ny dator etc. för att få dra moms när jag har en privat dator som jag kan använda (ta in i företaget) och som var inköpt i syfte att användas i min verksamhet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 16

2013-12-05, kl 19:24

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Det vanligaste problemet är när man startar upp ett företag att man börjar köpa in diverse produkter innan man är momsregistrerad.

Man måste vara momsregistrerad för att kunna köpa in produkter i företaget och börja skicka kundfakturor och hantera moms för dessa händelser.

Det du kan göra är att du tar in det som du anser vara av vikt för företaget och bokför dessa med hela kvitto/fakturabeloppet. Du bokför på följande sätt, D5410 och K2018. Du missar momsen på dessa transaktioner men i gengäld får du ett större avdrag i företaget.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 16

2013-12-05, kl 21:50

Alen

Alen

Inlägg: 3

Stort tack för ditt svar "Balansekonomi".
Efter att ha letat vidare i min fråga hittade jag det jag sökte i Skatteverkets broschyr "Skatteregler för enskilda näringsidkare SVK295". På sidan 9 finns just information om "Utgifter innan verksamheten har kommit i gång" och i sista meningen står det "Observera att du inte får dra av beräknad fiktiv ingående moms". Hoppas detta kan hjälpa andra som har samma fråga som jag hade.

Eftersom jag inte får dra av moms på varor sam jag har köpt innan verksamhetens start när jag tar in dessa i min verksamhet undrar jag:
1. Får jag dra av full moms på varor/inventarier som jag, nu när jag är momsregistrerad, köper från annan privatperson?

2. Måste kvittot innehålla momssumman eller kan jag dra av 2000kr i moms på en vara som kostar 10000kr? Jag köpte nyligen en dator av privatperson men glömde att se till att momsen blev specificerad.

3. Om jag får dra av full moms i min första fråga (1.) kan jag undra varför jag inte får dra av moms när jag "köper från mig själv" eftersom jag även räknas som privatperson?

Tack på förhand alla hjälpsamma på detta forum.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 16

2013-12-05, kl 22:27

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Du har nästan svarat på din fråga själv. Ingen moms får dras när man handlar med privatpersoner. För att man ska kunna redovisa moms så måste man vara registrerad hos Skatteverket för just moms.

Jag passar på att nämna det att moms måste specificeras på kvitton/fakturor från företag annars får man inte räkna ut momsen själv. Som ett exempel på detta är att telebolaget 3"Tre" inte redovisar moms till privatpersoner på fakturan. Som enskild företagare så är företaget och personen ett och samma så här blir det problem.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 16

2013-12-05, kl 22:42

Alen

Alen

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Hej! Du har nästan svarat på din fråga själv. Ingen moms får dras när man handlar med privatpersoner. För att man ska kunna redovisa moms så måste man vara registrerad hos Skatteverket för just moms.

Jag passar på att nämna det att moms måste specificeras på kvitton/fakturor från företag annars får man inte räkna ut momsen själv. Som ett exempel på detta är att telebolaget 3"Tre" inte redovisar moms till privatpersoner på fakturan. Som enskild företagare så är företaget och personen ett och samma så här blir det problem.



Tack så mycket för din hjälp. Jag förstår hur det fungerar nu.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 16

2013-12-05, kl 23:01

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Kul att jag kunde hjälpa till!

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2