Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bli egen konsult, vad bör man "kräva" för timersättning?

Inlägg 11 av 14

2008-08-12, kl 22:00

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jag brukar räkna såhär.

Du har idag lön från bemanningsföretaget. Låt säga 25 000:- i månaden. Nu vill du ha lite till. Så låt säga 28 000:-
På din lön betalar du a-skatt och den blir densamma om egen företagare.

Sedan skall företaget gå runt. Nu måste du ha täckning eganavg, semesterers , egenavg på semesterers, täcka helgdagar, försäkring, avtalspension och lite admin kostnader typ bokföringsprogram osv.

Så du använder en omräkningsfaktor på 1,65.

Du måste altså fakturera ut 1,65 x 28 000:- en månad då du jobbar full tid. = 46200:- + moms.

Du jobbar normat denna månad 21 dagar.  = 21x8=168 timmar. Men du skrev att du bara räknar med 30 timmar av 40 så effektivt blir det 0,75 x 168 = 126 timmar.

Du vill altså fakturera 46200 kronor för 126 timmars jobb. 367:- + moms per timman.

 Hans


Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 14

2008-08-12, kl 22:45

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

Tack för alla svar.

jag vet nu vilken timersättning jag vill ha.


Dock så funderar jag på om den summan är rimlig at kräva

För enkelhetens skull säg att företaget jag arbetar hos fakturerar kunden 100:- + moms per timme (är såklart mycket mer i verkligheten)

Är det rimligt att jag kräver 70% av denna summa?

Någon som suttit i samma sits och har turen att veta vad företaget fakturerar kunden, för denna kunskap brukar vara en hemlighet.

är det rimligt att konsulten/konsultföretaget eller likande tar 70% av vad företaget drar in på den anställde?




Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 14

2008-08-13, kl 08:28

TeamWellNEss

TeamWellNEss

Inlägg: 49

Tycker det är fel att sänka sig så pass mycket som 30%. Du kommer att få det mycket svårt att höja din avgift senare.
Försök att hålla samma kostnad som företaget el,.. ensast något lägre. Det är inte alltid kostnaden som avgör.
Är du duktig på vad du gör och företaget du idag är uthyrd till är nöjd med dig till det pris de betalar, finns ingen anledning för dig att sänka hela 30% - Det är mycket pengar det!

Fortsätt dagen med ett leende!

Niclas,
Webb: www.teamwellness.se
Webbshop: www.friskvardsbutiken.se

Se även: www.olandaretrunt.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 14

2008-08-13, kl 10:27

brannhage

brannhage

Inlägg: 12

Problemet är ju get att jag inte vet vad min konsultfirma drar in på mig idag,  bara vad företaget jag jobbar åt drar in.

Hadde jag haft samma organisation och samlade kunskap som företaget jag jobbar åt skulle jag givetvis kunna gå direkt till slutkund och begära ungeför samma timmersättnign som företaget nu faktiurerar mot.

Plus jag skulle behöva vara kanske 10 pers för att göra jobbet då
jag har kolegor som gör samma jobb som jag på flera olika orter i sverige för samma slutkund.

Det är flertalet företag (stora företag) inblandade i mitt jobb. Jag är sista ledet som sitter ute hos en slutkund och gör jobb som måste göras fysiskt på platts.

Det är den kompitens, logistik, erfarenhet jag "betalar" för genom att inte fakturera hundra procen at vad som faktureras till slutkund.

Argumentera på anant sätt så låter man som vänsternissarna som säger att kapitalisterna bara tjänar pengar på arbetarnas slit och cheferna inte tillför något.

Frågan är i slutändan såklart vad är de leden som jag omöjligen kan sköta själv värt? Utan dessa leden är mitt värde noll.

Jag kommer såklart begära mer en 70% när jag börjar förhandla.

Något jag skall göra denna veckan då mitt nuvarande kontrakt år ut på fredag.

Dock så kan ju vara så att de hällre vill gå genom en etablerad konsultfirma än att anlita mig. Ett tredje scenasrio är att de anser att de vågar sattsa på att anställa mig på vanligt sätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 2

1 2