Inlägg 1 av 11
2008-02-02, kl 21:13
Feedback på en liten idé
Hej,
Jag har grubblat på något som skulle kunna vara en affärsidé ett tag. Bakgrunden är att 30% (jag vet, det låter mycket) av alla internationella E-handelsleverantörer man hittar på nätet är bedragare. Det är inte sällan en godtrogen svensk blir blåst av en tysk som utger sig för att sälja en billig BMW eller en indones med billiga vattenskotrar från välkända fabrikat.
Själv åkte jag ut för vattenskoterbluffen. Jag hade ett företagscertifikat, en amerikansk referens jag ringt, hade t.o.m. förhandlat så att de hade skeppat iväg produkterna innan jag betalade, så att jag kunde spåra de vilket det inte var lätt att avtala fram till. Nu visade det sig att det till synes seriösa fraktbolaget www.bagasabadi.com också var en bluff, vilket betyder att ett helt nätverk av bedragare samarbetade. Fraktsedeln såg också ut som en riktig, med rätt landkod osv. Ambassaden visste direkt vad jag pratade om och kände igen företagscertifikatet och konstaterade att det är en internationell maffia.
Jag vill inte gå in på detaljer, men jag håller på att granskar möjligheten att fastställa leverantörers autenticitet i olika länder. Om jag skulle kunna komma med bevis för att utländska företag och privatpersoner är tillförlitlig (=inte bedragare) eller tvärtom, är det någonting som Ni tror skulle kunna slå bra på marknaden? Givetvis förstår jag att det finns många fula fiskar som fortfarande är seriösa näringsidkare eller privatpersoner som kanske säljer en defekt produkt som jag inte kommer komma åt. Detta gäller dock de otvetydiga bedragarna, som de jag råkade ut för.
Uppskattar bra svar.
Mvh
Jakob
Svara Svara med citat