Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Dyr laptop på enskild firma

Inlägg 1 av 16

2012-09-28, kl 00:51

Charliebanan

Charliebanan

Inlägg: 4

Dyr laptop på enskild firma

Hej,

Jag har har en liten enskild firma med bara en kund. Jag har efter ungefär ett halvår 13,5k på företagskontot efter momsen är inbetald. Det är inte säkert det blir mycket mer jobb på ett tag.

Om jag tar ut pengarna i lön till mig själv har jag hört att man ska räkna med att få ut ungefär hälften, dvs. 6,750kr. Alternativet i min värld är att jag köper en ny tunn spellaptop som släpps snart för max 16,875 inkl moms (13,500 exkl moms).


- Finns det något jag behöver tänka på här? Inga problem att datorn möjligtvis är lite för onödigt dyr? Jag jobbar ju trotts allt som IT-konsult.
- Kan jag lägga ut från mina privata pengar för att betala momsen som jag sedan får tillbaka?
- Om företaget inte får några mer uppdrag hos kunden och jag väljer att avsluta verksamheten om 6-12 månader, kan det bli några komplikationer då?

Om någon är nyfiken är det http://www.ultrabookreview.com/1948-asus-zenbook-u500-review/ jag väntar på :)

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2012-09-28, kl 14:42

drivrutiner

drivrutiner

Inlägg: 31

Jag menar det skall gå vägen men det finns risk för problem om du lägger ner firman inom kort. Framförallt om det framgår av besked du ger runt omrking dig. Själv skickar jag in kvitton på inköpta mobiler, datordelar, webbhotell och liknande. Får sedan tillbaka hela beloppet på kvittot.
Det kan dock ge vissa problem om du stoppar din verksamhet om bara ett par månader. Då skulle jag hellre välja att köpa datordelar och bygga datorn själv. Se mer på http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
Har du inte sparat kvitton på gammal verksamhet? Här finns ju annars mycket att dra av som domäner, webbhotell, internet, mobilsamtal och andra saker du har använt för att kunna driva firman.

http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2012-09-28, kl 15:45

Charliebanan

Charliebanan

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: drivrutiner

Jag menar det skall gå vägen men det finns risk för problem om du lägger ner firman inom kort. Framförallt om det framgår av besked du ger runt omrking dig. Själv skickar jag in kvitton på inköpta mobiler, datordelar, webbhotell och liknande. Får sedan tillbaka hela beloppet på kvittot.
Det kan dock ge vissa problem om du stoppar din verksamhet om bara ett par månader. Då skulle jag hellre välja att köpa datordelar och bygga datorn själv. Se mer på http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
Har du inte sparat kvitton på gammal verksamhet? Här finns ju annars mycket att dra av som domäner, webbhotell, internet, mobilsamtal och andra saker du har använt för att kunna driva firman.



Tack för ditt svar!

Jag har inte gjort några andra inköp till företaget tidigare då företaget varit väldigt småskaligt. Jag har egentligen bara hjälpt min släktings företag att installera och konfigurera en server, trådlöst nätverk och lite allmän datorsupport. Till detta har jag inte behövt köpa in något då jag använt min egen dator till det.

Att företaget kanske läggs ner inom ett år är ingenting som jag förmedlat utåt, och det kan mycket väl komma nya uppdrag hos kunden inom ett år som jag sedan fakturerar jobbet för. Utgår egentligen från att jag inte kommer lägga ner verksamheten.

Det enda jag egentligen är intresserad av här är att dra av momsen på datorn jag köper in. Kan jag med mina 13,500kr på företagskontot (redan betalat moms på dem) helt enkelt köpa in en dator för pengarna (som kostar 16,875 inkl moms, dvs 13,500 exkl) genom att lägga in mina privata pengar för att betala momsskillnaden så länge tills jag får tillbaks dem?

Finns det något annat jag bör tänka på?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2012-09-28, kl 16:23

drivrutiner

drivrutiner

Inlägg: 31

Nej, du ser vad skatteverket skriver på http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
Och det vill säga att du kan dra av värdeminskningen på datorn om du köper en hel dator. Det är därför jag föreslår att bygga en dator istället för då kan du dra av hela kostnaden. Känner du dig osäker på att bygga en dator så se mer på http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/datorbygg/index.php

http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2012-09-29, kl 13:34

Charliebanan

Charliebanan

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: drivrutiner

Nej, du ser vad skatteverket skriver på http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
Och det vill säga att du kan dra av värdeminskningen på datorn om du köper en hel dator. Det är därför jag föreslår att bygga en dator istället för då kan du dra av hela kostnaden. Känner du dig osäker på att bygga en dator så se mer på http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/datorbygg/index.php



Hej,

Jag är väldigt ny på detta område och ursäkta mig om jag låter lite dum nu.

Med avdrag menas momsen som man "lägger ut" när man köper in något, och inget annat eller hur?

Jag läste att det kom nya regler på inventarier sedan 2009 att handlar man för saker under 21400kr exkl moms så kan man göra direktavdrag (få tillbaka alla momspengar direkt???) och att detta skulle kunna omfatta datorinköp.

Har jag förstått rätt angående termen avdrag?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2012-09-29, kl 13:44

drivrutiner

drivrutiner

Inlägg: 31

Det beror lite på hur länge du tänker använda grejerna. Men om du läser skatteverkets regler http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon/a.4.5fc8c94513259a4ba1d800042947.html#A4
"Avdrag medges för:

Årlig värdeminskning för den andel av datorutrustningen som kan hänföras till tjänsten. Eventuellt direktavdrag om beräknad användningstid är högst tre år.
Direktavdrag för speciella program som köpts enbart för tjänsten och annan eventuell merkostnad på grund av tjänsten.

Inget avdrag medges för:

Viss användning av dator i hemmet, om arbetsgivaren tillhandahåller dator på arbetsplatsen etc. "
Det är detta med vem som tolkar reglerna. Momsen är en skatt som dras på det mesta som köps och säljs i Sverige. Om du köper datorn på firman för att använda den själv behöver du inte betala momsen. Avdraget blir lite annorlunda då du kan dra av hela beloppet. Det vill säga själva inköpspriset för datorn. Men, som du ser, om användningstiden är högst 3 år kan du göra direktavdrag. Annars ring in och prata med skatterådgivningen direkt. De kan ge dig svar på tal eller skall kunna i vilket fall. Numret är 0771-567 567

http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2012-09-30, kl 14:18

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.

Från 2010, taxeringsår 2011 blev det tillåtet att kostnadsföra inköp på inventarier och maskiner för ett belopp på högst ett halvt prisbasbelopp som motsvarar 21400 kr.

Att tänka på är att inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventarierna sammanlagda anskaffningsvärde.

Priset på datorn utgör inget hinder så länge du använder den i din verksamhet.
Du kan betala datorn helt eller delvis med privata pengar som du sedan tar ut när det finns överskott i ditt företag. Använd kontot K 2018 "egen insättning"
D 2641 "Ingående moms" och D 5410 "Förbrukningsinventarier"

Tilläggas är att det är valfritt att kostnadsföra inköpet direkt eller att göra en avskrivning på datorns livslängd som man brukar uppge till 3 år. Detta är beroende av om det finns ett överskott i företaget eller inte.

Om du skulle avsluta företaget om ett år så får du lösa ut dina investeringar som exempelvis datorn.

Beloppet som du löser ut med är beroende av hur mycket som har blivit "förbrukad kostnad" som exempel på datorn inköpspris minus en tredjedel av värdet efter ett år.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2012-09-30, kl 14:21

Charliebanan

Charliebanan

Inlägg: 4

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.

Från 2010, taxeringsår 2011 blev det tillåtet att kostnadsföra inköp på inventarier och maskiner för ett belopp på högst ett halvt prisbasbelopp som motsvarar 21400 kr.

Att tänka på är att inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventarierna sammanlagda anskaffningsvärde.

Priset på datorn utgör inget hinder så länge du använder den i din verksamhet.
Du kan betala datorn helt eller delvis med privata pengar som du sedan tar ut när det finns överskott i ditt företag. Använd kontot K 2018 "egen insättning"
D 2641 "Ingående moms" och D 5410 "Förbrukningsinventarier"

Tilläggas är att det är valfritt att kostnadsföra inköpet direkt eller att göra en avskrivning på datorns livslängd som man brukar uppge till 3 år. Detta är beroende av om det finns ett överskott i företaget eller inte.

Om du skulle avsluta företaget om ett år så får du lösa ut dina investeringar som exempelvis datorn.

Beloppet som du löser ut med är beroende av hur mycket som har blivit "förbrukad kostnad" som exempel på datorn inköpspris minus en tredjedel av värdet efter ett år.

Mvh Thomas



Tack så jättemycket för det tydliga svaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2012-09-30, kl 14:57

drivrutiner

drivrutiner

Inlägg: 31

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.

Mvh Thomas


OBS!!! Det är inte jag som krånglar till det. Jag vet det är svårt att se ett citat med denna design men jag citerade direkt från skatteverkets hemsida. Jag instämmer med dig här att man skall inte krångla till det. Det finns folk man kan ringa till om det är något du inte förstår, ganska vanligt ;=), av skatteverkets lagtexter.

http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php -Bokföringsprogram http://www.webbgbg.se -Gratis e-butik

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2012-09-30, kl 15:25

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Citat:

Ursprungligen postat av: Charliebanan

Citat:

Ursprungligen postat av: Balansekonomi

Hej! "drivrutiner" har rätt i stort, men behöver inte krångla till det hela med arbetsgivare o.s.v. personen som har ställt frågan är en enskild företagare.

Från 2010, taxeringsår 2011 blev det tillåtet att kostnadsföra inköp på inventarier och maskiner för ett belopp på högst ett halvt prisbasbelopp som motsvarar 21400 kr.

Att tänka på är att inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventarierna sammanlagda anskaffningsvärde.

Priset på datorn utgör inget hinder så länge du använder den i din verksamhet.
Du kan betala datorn helt eller delvis med privata pengar som du sedan tar ut när det finns överskott i ditt företag. Använd kontot K 2018 "egen insättning"
D 2641 "Ingående moms" och D 5410 "Förbrukningsinventarier"

Tilläggas är att det är valfritt att kostnadsföra inköpet direkt eller att göra en avskrivning på datorns livslängd som man brukar uppge till 3 år. Detta är beroende av om det finns ett överskott i företaget eller inte.

Om du skulle avsluta företaget om ett år så får du lösa ut dina investeringar som exempelvis datorn.

Beloppet som du löser ut med är beroende av hur mycket som har blivit "förbrukad kostnad" som exempel på datorn inköpspris minus en tredjedel av värdet efter ett år.

Mvh Thomas



Tack så jättemycket för det tydliga svaret!

Det är roligt att hjälpa till!
Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2