Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Facebook + mobil + mobilizer

Inlägg 1 av 16

2012-05-16, kl 09:20

svenssonweb

svenssonweb

Inlägg: 10

Facebook + mobil + mobilizer

Hej,

Fick just samtal av någon på mobilizer.se, som vill sälja på oss facebookshop+mobilizer (mobilanpassningen via en smartphone) för 795:- / mån. Är det någon som provat detta? Är det värt det? Hur når man ut till kunderna på facebook, hur hittar dom oss? Typ så här:

https://www.facebook.com/Snowandmotion

Marknadsförnings expert.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2012-05-16, kl 11:51

dgraves

dgraves

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av: svenssonweb

Hej,

Fick just samtal av någon på mobilizer.se, som vill sälja på oss facebookshop+mobilizer (mobilanpassningen via en smartphone) för 795:- / mån. Är det någon som provat detta? Är det värt det? Hur når man ut till kunderna på facebook, hur hittar dom oss? Typ så här:

https://www.facebook.com/Snowandmotion



Det är en rolig produkt de säljer, men den är väldigt ny skulle jag tippa på. Jag har aldrig varit inne i en facebook-butik eller hört talas om det innan jag kollade deras referenser, så jag vet inte hur populärt det är. Tyckte det kändes lite konstigt att behöva klicka mig in i en bildmapp för att komma till butiken.

Priset de tar är väl också för att det är nytt antar jag. Vet inte hur mycket jobb som ligger bakom en facebook-butik så jag kan inte uttala mig om det, men för att jämföra så brukar vi ta 400-600kr per månad för en egen webbshop med mobilanpassning.

För att nå ut på Facebook behöver du annonsera på samma sätt som hos Google Adwords, dvs du betalar per klick. Du ställer in din önskade målgrupp och får sedan ett klickpris som dras från summan du laddat in på kontot.

Hoppas det hjälpte dig något :)

E-cigarett till rätt pris http://www.nosmoke.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2012-05-16, kl 15:33

svenssonweb

svenssonweb

Inlägg: 10

Jag har inte sett detta tidigare heller så antar att det är en ny lösning som du säger.

Vi har idag en hel del som gillar oss och skriver till oss på vår Facebooksida idag, någon som vet genom erfarenhet om besökarna gillar att handla direkt på Facebook?

För min del blir det en lägre kostnad för båda dessa lösningar än om jag skulle vända mig till min leverantör. Låter märkligt och tydligen så var det ingen installationskostnad. Måste dubbelkolla det dock.

Men att annonsera på facebook med annonser är väl inte nödvändigt om man redan har besökare som hjälper till att skriva o rekommendera butiken och produkterna? Det är väl 2 skilda saker?

Marknadsförnings expert.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2012-05-17, kl 09:17

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Det finns delade meningar gällande shopping via Facebook. Vissa undersökningar säger att det ger en högre konverteringsgrad, medan andra säger att det inte alls fungerar väl ut. Så jag tror du själv måste bedöma om dom produkter du säljer passar på Facebook. Jag gissar att det är lättare att sälja smycken eller kläder än värmepumpar.

När det gäller system för Facebook-butiker så finns det en hel del på marknaden, så innan du nappar på något så föreslår jag att du lägger lite tid på att undersöka dom olika alternativen som finns, exempelvis:

http://www.mysellr.com/
Drivs av det svenska bolaget som bland annat ligger bakom 121.nu

http://www.mallify.se/
Drivs av Stockholmsbaserade XN Networks.

Om du redan har en webbutik så rekommenderar jag att du börjar att kolla av med din leverantör om dom inte har en plugin för Facebook. Alltfler av e-handelslösningarna byggger nmligen in denna funktionalitet till sina kunder, både för att serva kunderna men även för att dom själva ska kunna få en ny intäkt.

Lycka till!

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2012-05-21, kl 20:58

steffe123

steffe123

Inlägg: 2

Hej,

Jag tror precis som ovan talare att det finns produkter som är mer lämpade för detta. Ex. vis sånt som folk köper på impuls.

Kläder o mode/skönhet är ju rätt uppenbara. Värmepumpar? Kanske lite mer långsökt.

Konverteringsgraden tror jag beror mycket på att de lösningar som finns som bl a mysellr kräver installation och tillåtelse av app. Mobilizer verkar vara det enda undantaget vad jag hittat.

Kikade på de 3 lösningar som omnämns. Verkar som Mobilizer är en mest kompletta butiken medans Mysellr är det billigare alternativet.

Mysellr - lösningen där man länkas vidare är intressant, hyfsat prisvärd. Hade dock inte valt deras mer integrerade variant då det krävs installation av app för besökaren. Alltid kul att lattja med för en liten peng.

Mobilizer - verkar vara den ena "riktiga" butiken. Ser inte ut som en påklistrad lösning utan verkar faktiskt vara en ebutik. Lite dyrare men kanske är så att man får vad man betalar för. Stort plus är att det även verkar vara med en mobilanpassning i lösningen. Då blir ju marknaden genast större.

Mallify - ett skämt eller seriösa? Enligt min mening sämst och dyrast! Vad tänkte dessa killar på? En lösning som inte borde finnas.

Verkar också ha kommit in en stor aktör i spelat så kommer bli kul att se vad som händer framöver: http://www.pricerunner.se/mobilsajt-och-facebookshop.html

Vem vet, kanske försvinner de traditionella webbutikerna snart?

Hur tänker och tycker ni andra om dessa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2012-05-21, kl 21:52

Bleedz

Bleedz

Inlägg: 32

Testa www.facebookdirekt.se istället. Du slipper månadskostnad

http://www.50lappen.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2012-05-22, kl 10:37

steffe123

steffe123

Inlägg: 2

Verkar helt ok som lite enklare alternativ, kanske till o med en ersättare till de utländska (mysellr mm) varianter som finns därute och kostar pengar?!

Verkar dock inte vara något för webbutiker som vill visa/sälja produkter då det är mer "hemside stuk" på det hela.

Dock en tjänst som många kan ha nytta av som inte har tid eller kunskapen själv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2012-05-29, kl 13:37

ValaineOrganic

ValaineOrganic

Inlägg: 26

Jag blev också uppringd av dem och jag såg inget av det de erbjöd inte kunna fixa själv genom facebook. Jag tror inte att det ökar konverteringsgraden att kunna handla direkt på FB, tvärtom - folk är skeptiska att lämna ut sina uppgifter till nåt de inte känner till.

Allt handlar ju om antal klick som behövs att genomföra ett köp. Jo kortare köpvägen desto fler köp. Vanliga annonser kan länkas till produkten direkt + besökarna ser även alla andra produkter i butiken. Ofta köper de något annat än det de kom till butiken för. Genom deras app ser man väl en produkt i taget.

Nea, jag var inte övertygad! Men om någon har positiv erfarenhet, vill gärna höra det.
Eva

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2012-05-29, kl 14:06

mobilizerpunktse

mobilizerpunktse

Inlägg: 8

Hej,

Mycket kan man faktiskt lösa själv, särskilt när det inte är några direkta funktioner eller en tjänst man köper.

När första vågen Facebookbutiker kom så var samtliga baserade på appar. Detta lever fortfarande kvar och är den enskilt största anledningen till att det floppade för ca 1,5 år sedan.

Idag erbjuder vi som enda aktör generation 2 av Facebookbutiker och vad vi kan se från 100+ installationer är att det faktiskt fungerar. Våra kunder säljer allt ifrån värmepumpar till leksaker till möbler mm. Besökare på Facebook vill inte ha trösklar som att skickas till extern sida och göra köpet där eller behöva godkänna en app.

Över 90% av våra kunder använder en fullt integrerad butik som de synkroniserar med sin webbutik. Lagersaldo, betallösningar, ordrar mm. Att komma igång med en butik tar 10 minuter och produkter och kategorier importeras per automatik. Resterande använder vår länklösning.

Vi har jobbar direkt med stora webbutiksleverantörer sedan 2006 och har genom denna kunskap kunnat skapa den lösning vi har idag.

Vi är till vår vetskap ensamma om att erbjuda en shop som inte kräver att man lämnar ut sina uppgifter, installerar en app eller godkänner något man absolut inte måste. Facebook handlar om impulsköp - någon delar med sig eller gillar en produkt, detta sprids som en löpeld i bekantskapskretsen och vidare därifrån. Ett par klick senare skall man kunna ha köpt varan mot kort, faktura eller annat betalsätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2012-06-19, kl 11:35

mobilizer

mobilizer

Inlägg: 12

Hej,

Jag representerar Mobilizer. Vi har tagit fram en lösning som många kunder verkar gilla eftersom de omsätter bra via den. Vi har absolut inga garantier för att alla produkter säljer på facebook via våra lösningar. Men det är överraskande många produkter som säljer väldigt bra.

Ta gärna kontakt med mig om du vill har några konkreta frågor om vår lösning.



Citat:

Ursprungligen postat av: svenssonweb

Hej,

Fick just samtal av någon på mobilizer.se, som vill sälja på oss facebookshop+mobilizer (mobilanpassningen via en smartphone) för 795:- / mån. Är det någon som provat detta? Är det värt det? Hur når man ut till kunderna på facebook, hur hittar dom oss? Typ så här:

https://www.facebook.com/Snowandmotion

http://mobilizer.se
--
Facebook Shop

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2