Inlägg 31 av 45
2006-11-07, kl 13:32
Håller med Stefan...
Fel produkt på rätt ställe (eller var det tvärt om) så går det åt h-e. I princip alla jag känner drar igång webbutiker och ska sälja gud-vet-vad för saker (ofta från Kina)...
Så mitt råd till dem som ska hålla på... ta det lugnt med de löpande kostnaderna och registrera er på Google och skippa alla "listor" som man skall ligga med i för en "billig" peng (ringer många säljare och försöker få er att betala för att ligga som en ”banner” någonstans)... Jag har provat några reklam kampanjer och det genererade i princip ingenting. Vore kul att höra vad andra anser om detta...
Min webbutik är etablerad bland MC folk men kvalitetsskinnkläder vill man gärna känna på innan man shoppar... jag säljer för "några" tiotusenlappar per år... inget att leva på men det är en kul hobby.
Såååå.... tänk igenom noga innan ni startar
Finns kundgruppen på nätet?
Har ni en hälsosam prisbild? Ni bör inte sabba för dem som försöker leva på detta – jag har stött på exempel på nötter som lägger på några procent på billiga grejer.
De kan omöjligt leva av verksamheten men sabbar ganska bra för oss som är seriösa.
Lämpar sig produkterna för försäljning via nätet?
Hur hanterar ni ej utlösta paket? Ofta är det en hotmail adress som beställt – prova gärna att spåra personer med hotmail och Yahoo adress. Det kostar 185:- * 2 för att få tillbaka produkten från posten. Ni loosar alltså 370:- per outlöst paket… jag hade 10 retur paket förra julen. Jag fick lov att endsat ha förskottsbetalning och Paypal… ej postförskott.
Om det smäller till och kunderna börjar shoppa… kan ni integrera eShop systemet med ekonomisystemet? Det kommer förmodligen att krävas. Idag sitter jag med dubbelarbete och det funkar med liten order ingång men det kommer att vara fet-kört om man får 10 order per dag.
Jag vill absolut inte avskräcka men det är bra att man vet vad man ger sig in på….
/Micke