Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Starta webshop

Inlägg 1 av 16

2008-03-18, kl 14:06

username

Marie-Louise
Dahl

Inlägg: 7

Starta webshop

hej!
Jag vill starta en webshop och kollar runt på olika paketlösningar.
jag vill ha en specifik design, samt möjlighet til försäljning till utlandet. Vilka e-butiker borde jag vända mig till? Är starta-ebutik.se bra?
Tacksam för hjälp,
M-L

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 16

2008-03-18, kl 14:50

username

Kent

Inlägg: 204

CubeCart, ZenCart och OsCommerse är bara några gratisvarianter som går att modifiera. Detta eftersom det är s.k.open Source=öppen källkod. De flesta som programmerar kan lätt ändra i dessa både vad gäller design och s.k. plug ins. Då är butiken din och du kan flytta med den om du byter webbhotell och du kan ändra i den som du vill. Hyr du in dej hos ex.vis. starta-ebutik.se och du lägger upp din butik och du senare upptäcker att det inte fungerar med dom av en eller annan anledning så är det bara att börja om hos nästa leverantör. Att man byter leverantör kan bero på många saker. Man kanske växer ur deras system, leverantören når kanske inte upp till dina krav/önskemål, osv. Så tänk dej för INNAN du binder upp dej.
Lycka till med dina affärer.
kent

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 16

2008-03-18, kl 17:09

username

Marie-Louise
Dahl

Inlägg: 7

Tack för ditt svar Kent,

Jo, jag har inte sysslat med detta tidigare och det är därför extra viktigt att tänka sig för, och veta vilka parametrar som behöver betänkas. Jag har fått ett mkt bra förslag av en webbshopsbyggare i utlandet via en svensk kontakt. Frågan är om det är för riskfyllt att anlita en person i ett låglöneland vid eventuella senare problem, och om man istället skall gå den säkra vägen, spendera mer pengar men inte behöva oroa sig?
Jag har redan ett webbhotel, så behöver egentligen bara som du sa en variant med Open Source. Fungerar dessa även mot utlandet? Vid beställning i webshoppen, fungerar det bra med att få beställningen m.m.?

stort tack för hjälpen!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 16

2008-03-18, kl 23:09

username

Kent

Inlägg: 204

De jag har radat upp finns möjlighet att anpassa språkmässigt. Jag skulle dock klassa OsCommerse som den bästa då den är internationell och har olika språkpaket som kan laddas hem gratis. Sen kan man lägga in flera språk om man vill så att kunden kan välja sitt eget språk eller det som passar bäst. Baserar man sin butik på någon av dessa lösningarna finns det en massa script och plugins som "bara" är att hämta hem och installera. Krävs dock lite kunnande för att kunna göra detta. Oavsett om du använder en svensk eller utländsk förmåga för detta ska det inte ge några större problem i framtiden. Dock kan det ju vara problem med språket om du vill ha det på svenska men där kan du säkert själv rätta till det hela. Men bestäm den för EN lösning och håll dej till den och blanda in en massa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 16

2008-03-19, kl 15:50

username

Marie-Louise
Dahl

Inlägg: 7

Tack för dina rekommendationer Kent!

Har läst en del och sett att det är många som använder OsCommerce. Däremot har jag även läst att en person hade fått hackers på sin sida då han använt OsCommerce, vilket ju inte låter så förtroendeingivande.. Möjligt att det var hans eget fel pga dålig programmering etc. skall kolla vidare.

Ang. betalningsystem, finns betalningssystem integrerat i dessa lösningar eller måste dessa fixas separat? Jag förstår att man måste lösa avtal m.m. innan man kan komma igång, men finns det möjlighet till att integrera alla typer av betalningssystem i Open Source varianter eller är det beroende på vilket program man använder?

Tacksam för hjälp,

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 16

2008-03-19, kl 15:57

username

Marie-Louise
Dahl

Inlägg: 7

Mkt bra diskussion om olika personers erfarenheter av OpenSource på nedanstående sida;
scriptygoddess.com/archives/2006/12/28/cube-cart-vs-zen-cart/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 16

2008-03-19, kl 16:46

username

Kent

Inlägg: 204

Betalningssystem finns att lägga in som moduler och finns på hemsidan för OsCommerce. Kommer inte ihåg hur det är med dom andra men det är vanligt att det finns där också. Sen vilken shop som är bäst är jag inte rätt person att svara på. Det beror dels på den som ska göra finjusteringen av shopen och den som ska använda den. Givetvis och vad som ska säljas i shoppen och till vilken marknad. Jag uttryckte min åsikt som glad amatör och anser att den som ska använda shopen själv ska bestämma vilken det blir. Jag gav bara exempel på några. Det finns fler om man verkligen vill ha ett rejält urval.
Gå in på respektive lösnings hemsida och titta runt vad som finns där. Sök även runt på nätet för att se var det finns mer saker att hämta. Det finns t.o.m. forum för en del av de här gratisprogrammen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 16

2008-03-19, kl 16:56

username

Marie-Louise
Dahl

Inlägg: 7

Stort tack för hjälpen Kent!
och Glad Påsk!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 16

2008-03-29, kl 18:36

Celia

Celia

Inlägg: 24

Hej!

Jag vet inte om Kent här erbjuder dig sina tjänster men om han inte gör det så kan jag istället rekommendera dig att gå in på www.distansdata.nu. Han som har det är jätteduktig, han säljer och fixar butikslösningar bygda med OsCommerce-grunden. Han hjälper även till med betalningslösningar och sånt. Värt att nämna är också att han ger livstidssupport när man har köpt butiken. Jag har fixat min butik www.parfymbutiken.nu med hans hjälp, jag rekommenderar honom varmt!
Han har en hel lista med referenser också som du kan se. Jag hade inte heller nån kunskap om sånt här förut men tack vare honom har jag ändå lyckas göra det mesta själv (för jag vill ha det så) så jag är jättenöjd!

Mvh
Celia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 16

2008-03-29, kl 21:19

Jonas

Jonas

Inlägg: 29

Hej,

Tänkte bara nämna en sak angående starta-ebutik.se när det frågades om det.
Vår butik är kompatibel med OsCommerce, och du kan överföra hela databasen med produkter/kategorier/ordrar/kunder helt själv om du inte är nöjd med oss.

Det finns en backup-funktion i administrationen.
Man tar en full backup på hela databasen (sparar till sin dator), och sedan laddar du upp den till valfri OsC-butik och väljer Återskapa från backup, så laddas hela butiken över till den nya shoppen.


Angående val av webshop så föreslår jag först att du skriver ner  de krav du har på din webshop. Vilka funktioner måste du ha?
-Designad webshop?
-Betalnings/frakt-alternativ till utlandet?
Sedan skriver du upp vilka funktioner som är önskvärda.
Känner du någon som driver en webshop? Hur upplever de sin webshop? Vad saknar de och vad skulle de inte klara sig utan?

Kika runt och testa lite olika webshoppar. De flesta leverantörer låter dig testa gratis.
Om du har ett webhotell med cPanel/Fantastico har du förmodligen möjlighet att installera en OsCommerce-butik med en knapptryckning.

Förutom oss finns:
distansdata.nu
e-butik.se
starweb.se
wikinggruppen.com
shop.textalk.se
startabutik.com
ebutiken.nu
jetshop.se
xelera.se

Jag har förmodligen glömt en del, men du har lite att börja med :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2