Inlägg 31 av 34
2007-04-07, kl 06:54
Bra att dessa frågor diskuteras.
Bra att det finns olika åsikter. Det är då alla kan se, lära och själva få en egen uppfattning.
Självfallet måste man få söka kunder innan man startat sitt företag.
Om man inte har för avsikt att driva en hobby så gäller naturligtvis att man skall ha ett företag från dag ett när man väl drar igång. Och att välja "Hobby" som en "företagsform" när man egentligen tänker bedriva en verksamhet "på riktigt" måste alltid vara fel. "Hobby" bör reserveras för just hobbybetonad verksamhet där en viss försäljning ingår.
Sedan finns problemet med att nystartare inte inser den verkliga kostnaden och erbjuder för låga priser. Dels kan det handla om okunskap om vissa regler o avgifter, men många gånger beräkanar en oerfaren nyföretagre sin egen lön till noll, och ser en "vinst" på 2000:- som "bra" fast han i realiteten måste arbeta kanske 50 timmar för att uppnå detta, har en lokalkostnad han inte räknat in (hemifrån) och inte räknat in att 50% av vinsten äts upp av skatter (om man inte planerat ...). Ett typexempel är en nybörjarimportör som köper in varor för 15.000 SEK o räknar med att ett utpris på sammanlagt 30.000:- ink moms blir bra. Men för att kunna fungera långsiktigt måste kanske det sammanlagda utpriset ligga mellan 60.000 och 90.000 - för att få de rätta marginalerna. Och då kanske inköpspriset på 15.000 var för högt. Hade priset varit hälften och då med ett utpris på just dryga 30.000 så hade det varit rätt, men nyföretagaren insåg inte att priset var för högt från början eftersom han inte hade erfarenhet o eftersom han inte insåg att marginalen skulle ha varit högre.
En annan aspekt är att många vill "börja försiktigt" och börjar i liten mängd, vilket inte ger någon vinst även med rätt marginaler eftersom kringkostnaderna äter upp vinstmarginalen. Hade volymen varit större skulle det finnas pengar kvar att finansiera nästa omgång, men nu saknas slantar o man måste lägga ner eller stoppa in mer pengar i företaget från egen ficka eller lånade slantar för att kunna fortsätta verksamheten.
Det som sker är alltså att dessa nyföretagare skapar olönsamma företag. I bästa fall fungerar de "som garageföretag" från egen lokal o utan egen lön men det finns ingen grund för "riktigt företagande". Dessa "mikroföretag" ger sig ut på marknaden o erbjuder tjänster o varor till låga priser (innan de insett sitt misstag) och alldeles självfallet är det så att man konkurerar med "riktiga företag". Inte rakt av men vad gäller ett visst segment av marknaden. Som kund till ett sådant företag kommer man inte att ha en säker källa för sitt behov av varor o tjänster naturligtvis. För de flesta sådana "mikroföretag" läggs ner inom 12 till 18 månader. Om inte ägaren lyckas lägga in en annan växel o se till att saker o ting tar fart på riktigt vill säga.
Spänner man upp ett litet segel på sin båt blir det ingen fart o man kommer ingenstans. Med ett stort segel lyckas man men får se upp för stormvindar. Samma sak med företagande, man bör sattsa på allvar. Ta reda på fakta. Inse att när etablerade företag tar ut ett givet pris på en vara eller tjänst så finns det en orsak till det. Försök gärna vara billigare men om du skall sälja till "halva priset" är det troligen något galet med din affärsplan - om den skall hålla i långa loppet.
Många nystartare är unga, men man måste kräva av nystartare att man inte skall vara "barnungar" utan att man måste kunna inse vad som är rimligt o inte, både vad avser ens egna ideer och vad som erbjuds av andra.
En allmän varning måste dock utfärdas för ett stort antal MLM företag o liknande som lovar typ "bli rik hemmifrån på kort tid du behöver bara jobba 12 timmar i veckan". Dessa är till 95% oseriösa.
Kort sammanfattning: Man kan inte köra med en massa sensur på forumen. Och alla måste få kommentera. Och alla måste se upp o fundera vilka priser som är rimliga och fungerar "på riktigt".
Ha en bra dag o trevlig påsk
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat