Inlägg 12 av
18
2007-07-07, kl 21:52
larsarenander
Du har helt rätt Linus och därför är det så frustrerande när när man säger ett och gör tvärtemotpå skattemyndigheten. Senast jag pratade med dom var igår och man hade fått ett samtal från Regeringsrätten om mina synpunkter oh skulle titta på det. Det är möjligt att den nya regeringen gett nya förhålllningsorder. Jag kan ju jämföra med Lettland där det var kommunism och stagnation som vände vid frigörelsen till en blomstrande ekonomi. Det är en annan sak också som jag märkt tidigare man har varit fruktansvärt okunnig på skattemyndigheten och därför skyfflat vidare ärenden som man med lite intelligens hade kunnat klara av vilket i sin tur belastar samhället. Men det är just regler som jag följt. [email protected] Start av företag och ekonomistyrning.
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 13 av
18
2007-07-08, kl 11:20
stifor
Det är som du säger Linus, skatteverket och myndigheter finns till för att hjälpa oss.
Därför är den här regeln om "förtäckt anställning" till för att skydda individen mot att bli utnyttjad av uppdragsgivaren (gå miste om det skyddsnät som en anställning innebär).
Har man dock redan en anställning och, som den här tråden gällde, och vill ta ett extra jobb på sidan om, så finns ju redan skyddet där.
Jag fick min F-skattsedel, det är dock många år sedan, i just en sådan här situation (hade en anställning och skulle utföra ett extrajobb).
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 16 av
18
2007-07-12, kl 06:31
larsarenander
Det kan gå så illa att om du är barnledig så kan du bli avstängd som företagare, eller håller på med ett projekt som drar ut på tiden men som kommer att ge stor avkastning då blir du också avstängd, ännu värre om du väntar med företagande tills du fått en felaktig dom och inte fortsätter trots att du vet att du har rätt men om myndigheten får rätt har svårt att fortsätta vara bank åt skattemyndigheten. Då stängs du av. Härska och söndra. Jag har själv suttit i företagsskattenämnd och vi hade ett fall när man inte hörde av sig på något sätt under 5 år så han ansåg vi inte bedrev näringsverksamhet. Men vissa flitiga handläggare gör avstängning långt tidigare med hjälp av ibland fruktansvärt okunninga eller ointresserade nämndemän som sedan får långtgående konsekvenser uti samhället.. [email protected] Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 18 av
18
2007-08-01, kl 23:08
larsarenander
Inte omöjligt men det beror ju på olika omständigheter, Det förekommer så mycket galenskap hos skm så man kan bli gråhårig, och ibland verkar de vara totalt döva. Men efter några års överklagande kanske du får rätt och då kan du ju fortsätta. Själva har vi startat ett SIA "Arenander" (Lettiskt AB) för att få lite arbetsro medan myndigheterna bollar ärenden vidare. Men vi lever ju i ett företagarvänligt land enl. tidningarna och det är bra att det står någonstans så kanske det blir verklighet en dag.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat