Stefan Janpar

Namn:

Stefan Janpar

Ort:

Åkersberga

Företag:

fashionREBEL

Presentation:

Att starta eget klädmärke - hur svårt kan det vara?!

fashionREBEL.se: "Vi coachar och assisterar modeentreprenörer från A till Ö med att starta egna klädmärken"

Bakgrund
---


Du har din idé och din dröm om ett alldeles eget klädmärke. Att lyckas och sätta ditt företag på modekartan. Så spännande! Nu saknas bara en bra kontakt som kan hjälpa till att producera din kollektion till ett riktigt bra pris. Ja och så ska du inte beställa så där jättamånga plagg i början eftersom du vill hålla nere utgifterna innan allt tar fart och du blir rik, berömd och erövrat världen =)

Nu kör vi!

Hmmm... tänker jag. Jag har fått frågan så många gånger genom åren. Killar och tjejer med supermycket energi och som vill så mycket. Som är på väg och bara behöver den där kontakten med en fabrik som kan hjälpa till med produktionen. När jag försiktigt frågar lite om volym, säljkanaler, marknad och slutkunden blir det lite tyst. De vill ju bara få hem sina nya kläder snabbt och billigt!

Vi pratar lite till och jag berättar om mina egna erfarenheter. Om hur fabriker väldigt ofta specialiserat sig på en eller ett par typer av plagg och kanske inte alls kan eller har möjlighet att producera en hel kollektion som innefattar olika stilar eller material. Om hur fabrikerna gärna producerar dina plagg - under förutsättning att du lägger en mycket större volymorder än du planerat. Att producera micro-volymer är sällan lönsamt för en fabrik eftersom varje omställning i fabrikens produktionslina kostar tid och tid = pengar. Jag berättar också om mina erfarenheter vad gäller tyger och tillbehör. Att många fabriker som används av större klädmärken normalt får tyger och tillbehör levererade från klädmärkets egen inköpsavdelning inför produktionsstarten. Det är inte alls säkert att fabriken har tid och möjlighet att själva köpa in de tyger och tillbehör som en liten beställare önskar.

Vi fortsätter att prata och kommer snart in på de frågor som mer rör deras eget entreprenörsskap och vikten av att tänka hållbart och långsiktigt. Visst är det jättehäftigt att få skriva "modedesigner" på sitt visitkort men tänk om ingen vill köpa kläderna?!! Tänk om ingen -kan- köpa kläderna pga. att den där nya e-shoppen inte fungerar!

Asch va' jobbigt det blev!
---

Genom åren har jag sett och följt så många modeentreprenörer med galet mycket energi som velat så enormt mycket men fastnat på vägen. Jag och mina vänner kände i slutet på 2012 att något bode göras. Tänk om vi kunde ge alla dessa energiknippen en ärlig chans till att lyckas? Att få ynnesten att följa, coacha och assistera dessa entreprenörer i deras resa mot drömmen om ett alldeles eget klädmärke. Vore inte det häftigt?!!

fashionREBEL vad sjutton är det?!
---


Vår affärsidé är alltså att hjälpa modeentreprenörer med att starta egna klädmärken. Vi kickade under våren och försommaren igång vårt egna lilla skrädderi på Filippinerna och i samarbete med detta har vi tagit fram ett 9+ veckors program där vi coachar och assisterar dig från A till Ö. Vi kör idag 9+ programmet i ett par piloter och kommer under 2013 öppna upp för flera kunder och därmed erbjuda:

- Utveckling av din första kollektion i djupt samarbete med ett av våra designteam på Filippinerna
- Massor med video, bilder och texter tagna under utvecklingen som du kan (och bör!) använda i din löpande marknadsföring
- En övergripande 2-årig strategisk plan för dina kommande kollektioner som naturligtvis blir ett levande dokument då du söker konstant återkoppling från dina kunder
- Småskalig produktion av din kollektion med en volym som passar just dig. Vi assisterar också gärna med inköp av tyger och detaljer.
- Transport och import från Filippinerna till EU/Sverige

Men detta är bara början! Vi hjälper dig också med...

- Marknadsanalys
- Konkurrentanalys som ger din kollektion en knuff framåt
- Djup kundanalys med bla. en spännande och färgstark "a day of your life!" för kommande PR
- Marknadsförsingsstrategi som fokuserar på innehåll/content och viral spridning genom multikanal
- Marknadsförsingplan med smarta konkreta aktiviteter som på ett billigt och effektiv sätt når fram till dina kommande fans och kunder
- Säljstrategi som vänder på begreppet "att kränga" till att du i stället blir "köpbar". Vi introducerar också det spännande begreppet "1000 fans is all you need!"
- En Brand Identity "tool kit" med logotype, val av färgtema, designelement mm. för att hjälpa dig att komma igång med bygget av din brand identity och responderande brand image
- En gemensam social e-handelsplattform för att du snabbt som blixten skall komma igång med din försäljning medan du i lugn och ro arbetar upp dina egna säljkanaler.

...och mycket mer!

Vi tror också att det är en styrka om man får möjlighet att nätverka med andra personer med liknande drömmar och visioner. Vårt mål är därför att fashionREBEL blir lite av ett designkollektiv och en naturlig mötesplats för nya och mer erfarna modeentreprenörer.

Vi arbetar mycket på distans tillsammans med dig under dessa 9+ veckor men kör också vissa work shoppar face-2-face i vår egen lokal.

Till sist... vi gör detta för att vi älskar er energi och era drömmar. Full fart framåt kapten!

Varmt välkomna och med hälsningar fulla av energi,

Stefan Janpár & kollegorna i Sverige och på Filippinerna

PS Kika gärna på följande presentation av vad vi kan hjälpa dig med http://prezi.com/ey_texufgsfz/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
DS

http://www.fashionrebel.com

http://www.facebook.com/fashionrebels

http://www.facebook.com/fashionrebels

http://se.linkedin.com/in/stefanjanpar/

Antal inlägg i forumet:

33

Medelbetyg på inlägg:

Registrerad:

2005-02-28

Senast inloggad:

2014-03-04

Senaste inlägg i forumet

Senaste företagsannonser

Denna användare har inte lagt in några annonser

Nätverk av vänner

Denna användare har för närvarande inga vänner.