Spara pengar i uppstartsfasen

Fotograf: Image by 3D Animation Production Company from Pixabay

Textstorlek

Skriv ut

Spara pengar i uppstartsfasen

Ekonomi & Bokföring

Att starta eget företag är både spännande och läskigt. Det finns många risker med entreprenörslivet och det gäller att hålla nere kostnaderna i början. Här ges tips på hur du sparar pengar i uppstartsfasen.

Det finns många fördelar med andra driva eget, bland annat flexibla arbetstider och möjligheten att jobba med sin passion. Det finns även nackdelar som långa arbetsdagar och risker, framför allt finansiella risker. Det går inte att veta exakt hur företagets ekonomi kommer bli de första åren. Framför allt är det väldigt svårt att estimera inkomsterna i början. Det tar tid att få en affärsmodell att fungera och att få kunder. Ofta är det svårare att få igång försäljningen i företaget än vad grundarna hade räknat med.
Det är en del av entreprenörslivet att testa sig fram och hitta rätt väg för företaget. Detta är såklart både tidskrävande, svårt och kostsamt vilket gör att företagets ekonomi i uppstartsfasen är mycket osäker.

Det är viktigt att vara medveten om riskerna med entreprenörslivet. Många nystartade företag och startups går i konkurs efter tre år. Det finns många anledningar till varför ett nytt företag inte överlever på marknaden, ofta är det för att pengarna tar slut. Andra anledningar kan vara att affärsmodellen var olönsam, ingen efterfrågan, juridiska problem eller konkurrens. Här nedan får du tips på hur du kan hålla nere kostnaderna som nybliven entreprenör.

Vänta med stora utgiftsposter
Ett fel som många nyblivna entreprenörer gör är att spendera för mycket i uppstartsfasen. Det finns många utgifter som är nödvändiga för att kunna starta ett bolag, men det finns många utgifter som inte är essentiella. Många har en romantisk bild av entreprenörslivet där tjänstebil och häftig kontorsplats ingår. Tyvärr är sanningen att entreprenörslivet är hårt och att det ofta tar många år att komma dit. Bara för att du är entreprenör betyder det inte att du har lyckats. Alla kan starta ett företag, men få har vad som krävs för att driva det och lyckas. Vänta därför med alla onödiga utgifter innan du vet att företaget faktiskt har råd med dem.

Vad som anses nödvändigt och onödigt i företaget beror på affärsmodell och mycket annat. Var realistisk i din bedömning och utgå efter just dina behov. Exempel på onödiga utgifter är bland annat:

  1. Central kontorsplats är något som de allra flesta nystartade företag inte behöver. Ofta går det att jobba från en gratis plats i början som kaféer och hotell. Därefter kan du successivt uppgradera till delade arbetsplatser, så kallade co-working space. Det är väldigt få nystartade bolag som behöver en snygg och central kontorsplats, men det kan vara avgörande för en del bolag, till exempel vissa serviceföretag,
  2. Tjänstebil är något som många drömmer om och tycker är en nödvändighet. Faktum är att få företagare behöver en tjänstebil. Om det inte är absolut nödvändigt för ditt företag kan det vara bra att vänta med denna stora utgiftspost tills företaget är lönsamt.
  3. Exklusiv dator och telefon kan vara lockande att införskaffa som nybliven entreprenör. Däremot går det ofta utmärkt att använda den nuvarande telefonen och datorn. Självklart finns det undantag, framför allt för företag där datorn är det viktigaste arbetsredskapet.


Det finns många fler utgifter som inte är direkt nödvändiga i uppstartsfasen. Det är viktigt att undvika att dra på dig onödiga utgifter början. Det är dock viktigt att tänka på att det kostar en del att starta och driva företag. Det är omöjligt att starta ett bolag utan kapital. I uppstartsfasen gäller det att hålla i pengarna, dock kommer du behöva spendera en hel del på nödvändiga utgifter. Praktiska tjänster som Zmarta hjälper nyblivna företagare med råd om lån och andra ekonomiska tjänster.

Digitalisera
Som nybliven företagare är det viktigt att du anpassar företaget till den tid vi lever i. I dagens digitaliserade samhälle är det nödvändigt att ha en välfungerande hemsida. Det är även viktigt att din hemsida är sökmotoroptimerad, det vill säga att det går att hitta den lätt vid sökningar på exempelvis Google. Lägg ned tid och pengar på att göra en bra hemsida till det företag redan i uppstartsfasen. Det kommer att vara välinvesterade pengar.

Prova olika marknadsföringsstrategier
När företaget har en välfungerande hemsida är det viktigt att driva trafik till den samt att få potentiella kunder att veta om att ni finns. Marknadsföring är nödvändigt för alla företag, men det kan kosta rejäla summor. Som nyblivet företag gäller det att inte spendera för mycket pengar innan det är bevisat att marknadsföringsmetoden fungerar för just ditt företag. Testa dig därför fram med relativt små summor. När du har hittat den metod som fungerar kan du successivt öka budgeten. Exempel på marknadsföringskanaler som går att testa med små medel är följande:
  1. Sociala medier som Instagram och Facebook
  2. Google Adwords
  3. Traditionell marknadsföring med flyers, flaggor etc.

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord