Så kickstartar du ditt företag med relationsförsäljning

Fotograf: Jens C Hilner

Textstorlek

Skriv ut

Så kickstartar du ditt företag med relationsförsäljning

Tips & Råd

Det är nästan omöjligt att lyckas med sitt nystartade företag om man inte lyckas sälja in sina produkter och tjänster. Du kommer att sälja mer om du lyssnar på kundens behov, tipsar Sami Sulieman som driver finansbolaget Prescott Lewis i Malmö.

Enligt hans erfarenhet säljer man mer om man visar att man bryr sig om kunden och dennes problem snarare än att man försöker pusha kunden något som han inte har nytta av egentligen. Detta bör alla som startar sina företag tänka på.

- När du bygger bra relationer så bygger du förtroenden vilka i sin tur leder till försäljning, säger Sami.

Det handlar alltså mer om att hjälpa och lyssna än att man fokuserar på att få avslut.
- När man visar att man är genuin och vill samarbeta med kunden länge så slappnar kunden av och det kan bli ett bra möte och du kan ställa de frågor du behöver för att kunna förstå kunden och dennes behov.

Använd öppna frågor, fortsätter Sami. Frågor som inte bara kan besvaras med ja eller nej. Fördjupa även sedan med att ställa följdfrågor tills du har hela bilden klar.

- Ha heller inte så stora förväntningar på direktresultat. Försök att ha tålamod. Resultaten kommer ändå när du förstått mer om vad relationsförsäljning handlar om.

För dig som vill dära dig mer rekommenderar Sami att hålla sig nära de som kan. Skaffa en mentor. Sök dig till sammanhang med bra värderingar.

- På internet finns det dessutom massor du kan ta till dig, som exempelvis föreläsningar. Sen finns det en uppsjö av böcker, så det är bara att sätta igång med att utbilda sig.

Sammanfattningsvis
1. Tänk långsiktigt
2. Lyssna aktivt
3. Ställ öppna frågor
4. Visa att du bryr dig
5. Skaffa förebilder
6. Träna ofta
7. Fortsätt lär dig mer

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord