Så gör du PR för dig och ditt företag

Textstorlek

Skriv ut

Så gör du PR för dig och ditt företag

Tips & Råd

Att synas på redaktionell plats i media gör att du får hög trovärdighet. En journalist har uppmärksammat dig/ditt företag! Vilket i sin tur förhoppningsvis leder till att du får klienter, samarbetspartners, investerare eller vad du nu önskar till företaget. PR är ju dessutom gratis, till skillnad från vanlig annonsering.

Enligt Marie Hagberg, som både byggt ett eget varumärke inom sin nisch som dejtingcoach samt även är PR – konsult för både små och stora företag, kan vem som helst lära sig hur man säljer in en nyhet och få utrymme i press. Det handlar mycket om hur stort intresse man har om det och tid som man är villig att lägga.

- När jag har gett ut någon relationsbok eller mitt relationsspel, har jag sett till att synas så mycket som möjligt i media för att öka intresset för mina produkter. Aftonbladet är de som oftast skrivit om mig. Ett tag var jag med i varje nummer av Cosmopolitan. I snitt är jag intervjuad två gånger per vecka, antingen det är radio, tv eller tidningar. Nästan alltid som relationsexpert, eftersom jag skrivit fyra relationsböcker och gjort ett relationsspel.

Enligt henne så är även Facebook ett mycket bra och kostnadseffektivt, kompletterande PR-verktyg för företagare.

- Sedan jag själv startade min sida Passion för PR på Facebook, har jag fått betydligt fler klienter än innan. Därför har jag även startat upp sidan Passion för Google. På sidorna ser jag till att vara generös med tips, både hur man blir bättre på PR och Google. Då visar jag att jag kan mina ämnen, vilket gör att andra får större förtroende för mig. Dessutom har jag sett till att ha många FB-vänner. Dem påminner jag med jämna mellanrum om mina FB-sidor, vilket gör att sidorna växer. När jag är med i media ser jag även till att länka till artiklarna etcetera, för att återigen påminna om att jag är bra på PR.

Ett vanligt misstag som företagare gör vilket har effekten av att man inte får så mycket PR som man önskar är enligt Marie Hagberg att man är för självcentrerad.
Nyheten är helt enkelt inte så intressant för någon annan än för dig själv. Ett annat vanligt fel är att du är för “säljig”. Journalisterna vill dock inte göra reklam, de vill berätta om något nytt och intressant.

Marie Hagbergs bästa PR- tips:
1. Läs många tidningar, surfa mycket på nätet och lyssna mycket på radio. På så sätt får du en känsla för vilka som kan vara intresserade av dig och ditt ämne. Kontakta de personerna.

2. Om journalisten ringer dig, kasta dig över telefonen och svara genast! I journalistens värld är allt oftast bråttom.

3. Under intervjun bör du säga det viktigaste först och koncentrera dig på frågan. Vanliga frågor är när, var, hur, vem, vilka.

4. Se till att ha proffsiga, högupplösta pressbilder på din hemsida som journalisten kan ladda ner direkt.

5. Ge själv dina bästa tips inom ditt område, på din hemsida. Det kan vara dina fem bästa kakrecept, tio sätt att ta hand om bilen eller sju sätt att uppfostra en hund. Låt fantasin flöda!

Läs mer:
www.passionforpr.se

Dela:

Senaste nyheter

Avancerad sökning

Ord i rubrik:

Sök

Populära nyckelord