Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Webbshop

Inlägg 1 av 18

2010-09-07, kl 22:31

username

Poyan
Katebi

Inlägg: 1

Webbshop

Hej,

Jag hade tänkt starta en webbshop har någon erfarenhet positiv eller negativ av någon av följande:

* Magento
* E-butik
* Textalk

Lite olika prisklass på dessa men de har alla de egenskaper som efterfrågas. Skulle dock vilja ha feedback på hur användarvänligheten, dolda kostnader samt annat som någon kan tänkas vilja dela med sig.

Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 18

2010-09-13, kl 22:41

LeifLindberg

LeifLindberg

Inlägg: 1

Hej,

Alla de du nämner är ju bra och ledande, i tillägg har du ju möjlighet för att starta gratis testbutik hos dem, vilket gör att du kan bedömma vad som känns bäst för dina behov. (möjligen kanske det inte finns för Magento, vet ej)
En liten sak som inte alltid är så tydligt är att det på de billiga paketen ibland debiteras transaktionsavgifter på alla orders (utöver vad kortleverantören tar), vilket snabbt kan äta på marginalerna. En annan spännande utländsk leverantör är http://www.shopify.com/ eller så kan du se på en lågprislösning som jag är involverad i http://www.my123eshop.se/

Lycka till

Leif Lindberg - Nordisk e-handel AB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 18

2010-09-14, kl 14:10

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Hej Poyan,

osCommerce är antagligen världens mest använda butikssystem. Det är gratis i sin standardversion och fördelarna är många eftersom det finns så många tillägg och modifikationer att installera. Det enda du behöver är ett webbhotelkonto att installera osCommerce på.

Fördelar: Oerhört många funktioner och modifikationer tillgängliga.
Nackdelar: Kan vara komplicerat att installera för nybörjare.

Jag jobbar med enkla instegsbutiker och modifierade lågprisbutiker som bygger på osCommerce - Besök vår sida www.sellmedia.se och få litet idéer om hur en sida kan modifieras. Du kan även ladda ner en gratis version hos oss på denna adress:
http://www.sellmedia.se/product_info.php?products_id=50

Hälsningar
Magnus
.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 18

2010-10-19, kl 16:19

smalltownmedia

smalltownmedia

Inlägg: 3

Hej Poyan,

Det är ganska stor skillnad på de lösningar du nämner. Magento är vad jag har hört en ganska tungjobbad lösning i öppen källkod som du (om du vill och kan) installerar själv på din webbserver, medan de andra väl är "online-butiker" som du hyr mot en månadskostnad. De senare alternativen är säkert lättare att komma igång med, men du blir väldigt upplåst hos leverantörerna. Du kan läsa mer om skillnaderna mellan olika typer av lösningar på smashingmagazine.com/2010/06/02/getting-started-with-e-commerce-your-options-when-selling-online/

Själv jobbar jag med en e-handelslösning i öppen källkod som heter OpenCart, vilken jag verkligen kan rekommendera. Du kan läsa mer om den på smalltownmedia.se. Hör gärna av dig om du vill veta mer!

Smalltown Media - Webbyrå i västra Värmland
www.smalltown.se
--
Web-in-Box - Snygg och smart hemsida till fast pris
www.webinbox.se
--
E-butik till fast pris med OpenCart
--
Skräddarsydda webbplatser

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 18

2010-11-22, kl 19:21

DreamRooms

DreamRooms

Inlägg: 5

Hej Poyan!
Utöver ovan nämnda e-handelslösningar finns även PrestaShop, Joomla med HikaShop, WordPress med tillägg för e-handel. Alla är Open Source, men vissa av tilläggen är kommersiella och kostar en mindre slant, runt $50. Frågan är vilket behov du har och hur mycket du kan göra själv och naturligtvis budget.
Själv jobbar jag med ovanstående lösningar, förutom HikaShop som jag ej har hunnit utvärdera ännu.

Smycken För Alla - http://smyckenforalla.se
DreamRooms - http://dreamrooms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 18

2010-12-07, kl 15:17

Framtidsfabriken

Framtidsfabriken

Inlägg: 54

Hej.Om du känner dig osäker så ska du definitivt köra OsCommerce, är inte så himla märkvärdigt att installera./Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 18

2011-01-02, kl 19:03

username

Farshid
Bagherpour

Inlägg: 3

HejJag har faktisk testad alla e-lösningar och tycker mest om Prestashop. Den var det bästa lösningen. Kolla smyckeri.se som jag har startat och den tog bara 15 min att installera det och allt är gratis. Har även hittat betaling modul för payson som var också gratis. det betyder att du kan ha allt gratis, fast det är viktig att välja rätt webbhotell. OsCommerce och Zencart fungerar bra i one.com som är billigast men inte Prestashop. Jag har loopia idag som kostar ca 110 kr i månaden.... Förutom detta så har du inga andra kostander. Men om du väljar Paynova eller DIBS som betalning system så kostar ca 300-400 i månaden i fasta avgifter.

Mvh Farshid

www.smyckeri.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 18

2011-01-16, kl 01:36

affiliateKvinna

affiliateKvinna

Inlägg: 2

Håller med Farshid, Prestashop är enkelt och bra.

amerikanskt.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 18

2011-02-02, kl 13:46

adata

adata

Inlägg: 12

Kör själv Textalk idag. Har provat många varianter allt ifrån Magento, Osc Jetshop mm.

Har du kapital och vill få mycket kunder och en snygg professionell sida, välj Jetshop... men det kostar. Räkna med 8 - 10 000 kr per månad. Men har du pengarna är det värt det i längden.

Fördelen med att använda en lösning ifrån Jetshop, Textalk eller e-butik är att du får mycket på köpet. Oftast inga engångsavgifter till DIBS, Klarna mm.

Nackdelen med Osc och liknande produkter är att det de facto inte drivs någon nyutveckling i organiserad form.

Magento utvecklas vidare men min erfarenhet är att landsspecifika önskemål/buggar inte prioriteras. Du får helt enkelt ta saken i egna händer alternativt förlita dig på att det finns någon i svedala som gör något.

Hyr du din butik kan du räkna med att svenska lagkrav mm implementeras fort utan att du behöver göra något själv...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 18

2011-02-02, kl 19:19

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Om det tar 5 eller 15 minuter att installera en shop tror jag har mindre betydelse eftersom det inte har något med försäljning att göra - Det är bättre att ta sig tid (eller anlita oss) och få en fungerande butik som, när den är installerad, ger mycket tillbaka. Jag har själv levt ENBART på intickande betalningar / orders sedan 1998 med en av våra tidiga Oscommerce...Jag rör den typ aldrig mer än när det är dags och lägga till nya produkter - Funkar kanon - Kräver minimalt med underhåll, är framför allt full av möjligheter, och är snabbladdad (till skillnad från Joomla)...Förutom min egen import och nätförsäljning av "fysiska" produkter, hjälper jag nu även andra som vill komma igång med nätförsäljning och kort / internetbankbetalningar.

Hälsningar
Magnus Lindfors
Sellmedia.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2