Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Vilket land är att föredra????

Inlägg 1 av 6

2005-06-28, kl 22:43

username

Christer
Steen

Vilket land är att föredra????

Hejsan,
Tänkte höra om det är någon som vet vilket som är att föredra. Jag har tänkt att starta en rörelse tillsammans med en vän i Norge. Vi kommer endast att vara verksamma i Norge och jag kommer att vara där ca 6 månader/år. Skall vi starta ett Svenskt bolag eller ett norskt bolag, vilket är bäst skattemässigt sett ??? Hur tar jag ut min lön ???? Har hört att det skall finnas en 6 månaders regel. Vore tacksam för alla svar då detta är helt nytt för mig.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-10-25, kl 19:06

username

Åke
Numelin

Det finns dubbelbeskattningsavtal som säger att där man vistas mest ska man skatta (finns vissa undantag)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-11-26, kl 12:17

username

Kent

Du har vissa fördelar i Norge vid uppstarten bl.a. Håller själv på att ska starta ett företag i Norge. Blir efter nyår någon gång då bl.a. skatteeffekterna är fördelaktigare där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2006-02-12, kl 13:07

username

Borttagen
medlem

Både Sverige och Norge är länder, som har dyra skatter för företagare och löntagare. I och med Sveriges EU-medlemskap har svenskar rätt att starta företag varhelst de vill inom EU. Givetvis får de bo varhelst de vill inom EU.
Spanien är ett företagsvänligt land till skillnad mot Sverige och Norge. På www.usuarios.es/bertdolf/foretagsklimat.pdf finns oerhört mycket gratis info om hur Du starta och driver ditt företag med säte i Spanien. Givetvis kan Du bo kvar i Sverige om Du föredrar det och givevis ha kvar dina kunder i Sverige. Även beräkningsprogram för beräkning av skatt med mera.

Hälsningar Bertdolf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-02-13, kl 16:53

username

Patrik
Radberger

länken www.usuarios.es/bertdolf/foretagsklimat.pdf fungerar inte. Kan du skicka den igen?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-03-09, kl 15:12

username

Borttagen
medlem

Obs det är inte en svensk hemsida, därför har Du kanske skrivit se istället för es !
alltså http://www.usuarios.lycos.es/bertdolf
prova med detta ! eller sök med Google

Inläggets betyg
Svara Svara med citat