Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Vektorisering -Hur?

Inlägg 1 av 10

2007-10-08, kl 15:27

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Vektorisering -Hur?

Jag har en bild som jag vill göra till logga och kunna trycka på tröjor. Hur gör jag för att vektorisera den så att detta är möjligt?
Jag har inget intresse att köpa ett dyrt bildbehandlingsprogram enbart för detta ändamål.

Linus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2007-10-09, kl 00:50

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Det beror sig på hur bilden är skapad. Det finns flera program som arbetar med vektorer vilket innebär att man ger objekten i bilden en bana - detta för att bilden ska bli skalbar samt att de olika objekten exempelvis ska kunna skäras ut med kniv till exempelvis vinylfilm/dekortejp.

Är bilden enbart platta och få färger samt enkla former så kan det vara ganska enkelt. Är det däremot tonade delar i bilden eller exempelvis att bilden är ett foto så kräver det en hög upplösning om du ska ha möjlighet att arbeta med loggan till olika typer av tryckstorlekar samt lite trixigare arbete just med att få banan korrekt.

Kan förstå att du inte vill köpa dyra program för att fixa till det som kan verka enkelt. Men du behöver ett program för att göra det. Om det är så pass enkelt så kan du alltid be någon grafisk designer eller originalare hjälpa dig mot skälig kostnad.

Jag kan ;-)

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2007-10-09, kl 09:49

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

Ja du har då svar på det mesta Magnus! Hur hinner du med att göra affärer när du sitter här hela dagarna? :)
Kruxet är att jag pluggar samtidigt och csn budgeten ger inte utrymmer för några grafiska desigers...

Bilden är enkel i färgerna, dock finns det med en form av lagerkrans och nån liten orm... Har kollar runt lit epå olika forum och det verkar inte finnas några som helst delade meningar om vilka program som är mest användarvänliga.

Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2007-10-09, kl 10:00

username

Medlem
#49430

Inlägg: 43

Hej,

Du vill trycka bilden på tröjor.

Använder du en speciell maskin för detta och i så fall vilken filtyper accepterar denna maskin ? T.ex. eps, pdf, etc ...

Brendan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2007-10-09, kl 10:36

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

.eps .ai och crd är det jag kan använda. Det är inte jag själv som trycker, men tidigare har det varit digitaltransfer om jag inte minns helt fel.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-10-09, kl 11:33

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Linus K: Ja du har då svar på det mesta Magnus! Hur hinner du med att göra affärer när du sitter här hela dagarna? :)
Kruxet är att jag pluggar samtidigt och csn budgeten ger inte utrymmer för några grafiska desigers...

Bilden är enkel i färgerna, dock finns det med en form av lagerkrans och nån liten orm... Har kollar runt lit epå olika forum och det verkar inte finnas några som helst delade meningar om vilka program som är mest användarvänliga.

Linus Ja du Linus. Det är inte med såna som dig jag normalt gör affärer även om det förekommer.

Obs jag sitter inte här hela dagarna. Skillnaden är nog att vi väljer disponera tid olika. Själv är jag aktiv medlem i över 10 olika forum.

Vilka kunder jag arbetar för eller har arbetat för förtäljer min webbplats likaså vad för uppdrag jag utför, och det är verkliga och betalande uppdrag. Dvs affärer jag gjort eftersom du nu ifrågasätter.

Att jag har svaret på denna fråga är för att jag arbetar bl a med vektoriserade verk, och Jo, det råder delade meningar om vilka program man kan använda eller ska. Det ultimata är dock att uppnå en korrekt vektoriserad bana som är tryckbar samt att den levereras helst i eps-format.

Det låter även om färgerna är enkla som om det är en detaljerad bild vilket kan kräva lite justeringar efter det format du vill trycka i för att inte detaljer ska gå onödigt förlorade.

Men då du inte har särskilt mycket budget kan du göra som de flesta studenter gör. Lär dig använda programmen för att skapa det du behöver. Låna någons dator med program och licens och kör på trial & learn. 

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2007-10-09, kl 15:51

karlakman

karlakman

Inlägg: 5

man måste inte nödvändigtvis kasta ut en massa pengar på ett dyrt program, det finns många program som utvecklas under den sk GNU-licensen och är helt gratis.

just i ditt fall skulle jag rekommendera att titta närmre på Inkscape (www.inkscape.org)

lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2007-10-09, kl 23:57

kadavro

kadavro

Inlägg: 5

Jag har mkt erfarenhet av Inkscape själv, så för din budget skulle jag lugnt rekomendera den. Har du frågor för att komma igång så skicka ett mail till kadavro(alfakrull)gmail.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2007-10-10, kl 09:19

Linus2

Linus2

Inlägg: 92

@ Magnus Jag mnenade unte att ifråga sätta att du hinner med vad du ska, det var snarare ett klumpigt försökt till smicker då jag ser att du ofte skriver hjälpfulla svar i trådarna här.

I övrigt: Jag tankar hem och gör ett försök, tack så mycket för tipsen!

Linus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2007-10-10, kl 13:45

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Inlägg: 351

Se vad lätt det är att misstolka över nätet :-)

Förutom Inkscape har du ett annant alternativ som heter gimp.

Dock är jag osäker på hur de supportar eps exakt vid konvertering över till adobes programvaror som vanligt används på tryckerierna. Inkscape skriver i sin FAQ att det kan förekomma konverteringsproblem över till adobes programvaror som man får fixa till i efterhand. Då har man gjort stora delar av jopbet i onödan i ditt fall.

En annan sak att ta fäste på är färgpalleterna. Nu har jag bara snabbt bläddrat men jag hittar inte direkt info om att de hanterar CMYK samt PMS. PMS färger är viktiga när det kommer till rena färgtryck. CMYK är viktiga just för fyrfärgstryck. Och man vill inte gissa att det blir bra ;-)

För att verkligen se hur PMS färgerna blir brukar man utgå från färgkartor anpassade för coated och uncoated underlag. Sådana kartor kan man få för runt 1000-lappen. Eller så kan de ha en sådan karta på ditt valda tryckeri.

Med vänliga hälsningar och lyckönskningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
www.uddatorp.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat