Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Övrigt

Varning för Småföretagarnas A-kassa

Inlägg 1 av 14

2003-08-01, kl 09:41

username

Nisse
Kräm

Inlägg: 8

Varning för Småföretagarnas A-kassa

Här ska jag berätta en liten historia om mig och min kamp mot Småföretagarnas A-kassa.

Bakgrund
Jag hade ett aktiebolag som gick i KK i början av året. Aktiebolaget var det som var "huvudverksamheten". Har även haft en enskild firma som jag hade några småjobb på som var säsongsjobb samt ett hobbyföretag tillsammans med en kompis (stillastående företag eftersom vår ide inte var bra). Jag fick en konstig ryggvärk i december.

Under de senaste åren har jag inte kunnat plocka ut någon lön – man försöker ju in i det längsta att fortsätta företaget. Pga detta så är min sjuklön på försäkringskassan 0 kr också.

Berättelsen
Mitt företag gick i KK i början av året. Anmälde mig till AF och Små-A. Gick till läkaren pga ryggvärken, men jag kunde inte bli sjukskriven för jag skulle ändå inte få någon ersättning (eftersom jag inte tjänat något de senaste åren), så jag var tvungen att vara "arbetslös" – På AF (a-kassan) skulle jag i allafall få lägsta ersättningen på hela 320 kr per dag före skatt.

Hade tömning av lokalen där Aktiebolaget kvar att försöka göra vid tillfälle. Men hur gör man det – utan pengar att hyra lastbil för, och bara en liten småbil att köra saker i. Dessutom stora problem att få ihop till bensinen att stoppa i den lilla bilen. Och var ställer man sakerna som man inte vill slänga (konkursförvaltaren beslöt sig att resterna efter aktiebolaget inte var något att ha/försöka sälja – så jag fick de sakerna. Efter 12 år som egen så har man även en hel del personliga saker på jobbet - i mitt fall en väldig massa.). Fick tag på en liten lokal att ha sakerna i – numera fullproppad, men kostar bara 400 kr per månad – överkomlig summa.

Papper åkte fram och tillbaka till a-kassan. Konstiga frågor hit och dit som man inte visste vad de egentligen ville. Ett himla gnäll på min enskilda firma som jag hade mer eller mindre vilande. Vad gör du där? Varför då? Varför vill du utöka verksamheten där?

Jag hade tänkt att ha min enskilda firma kvar för att kunna ta in åtminstone några småjobb. Visste också på ett ungefär vilka kunder som stannade kvar. Det som jag räknade ut att jag skulle kunna få in på enskilda räcker inte långa vägar så jag kände mig tvungen att hitta på nya saker att göra för att utöka verksamheten där. Visst var en del av jobben "samma sak" som den verksamhet jag hade i företaget som gick i KK. Men vad ska jag annars göra. Tacka nej till vissa jobb bara för att det "påminner". Och hur långt sträcker sig "påminner" då – till allt jag gör med händerna eller? Självklart så gör man det som går att göra – oavsett vad det är. Det är väl bättre än att inte göra något alls. Jag får ju ta ett vanligt anställningsjobb så var är problemet.

Hur som helst. Eftersom jag har haft ont i ryggen sedan december och det har gjort att jag inte har jobbat heller. Jag gick på alla aktiviteter som AF hittade på. Så jag gjorde min del. Söka jobb var inte så aktuellt pga min onda rygg samt att jag kände mig mer och mer deprimerad och nertryckt. Vem kan söka jobb och vara trevlig när man mår dåligt. Jag tittade ut KomVux-studier istället. Efter 12 års stressande varav de senaste åren utan semester så är man inte heller så pigg på att bara kasta sig ut i arbetslivet heller – utbränd också. Blev överflyttad till AF Rehab.

Papper hit o dit. Blev mer och mera nertryckt i skorna. Inget händer från A-kassan.. överklagar och överklagar. Fick till slut vända mig till Sociala för att få hyra och sånt. Där sa de att jag var tvungen att stänga ner enskilda. Gjorde det. Meddelade även a-kassan om det. Då fick jag ett papper att jag skulle nyregistrera min arbetslöshet och det var frid och fröjd och överklagan om de första månader gick till Länsrätten. (Och jag som trodde att Små-A var till FÖR företagare inte EMOT). Trots att det nu ändå gått flera månader har jag inte sett till ett enda kassakort från a-kassan. Jag har ingen aning vad de väntar på nu. De har ju godkänt mig som "arbetslös" för flera månader sen men ändå verkar de strunta i att skicka kassakorten. Att ärendet ang de första månaderna ligger på Länsrätten är ju egentligen ett annat ärende. De har ju godkänt mig för några månader sen och ärendet i Länsrätten rör ju de första månader så vad stoppar dem.

A-kassans beteende är under all kritik. Om det nu inte passar att ha företag även om man inte gör något i det så kan de tala om det från början istället för att låtsas att det är ok för dem och skicka papper fram och tillbaka. De har nu tryckt ner mig så i skorna att jag mår väldigt dåligt. Jag trodde i min enfald att A-kassan skulle vara något som skule vara min räddning i arbetslösheten, men ack nej vad jag bedrog mig.

Jag tycker att A-kassan i såfall i mitt ärende kunde ha sagt från början att jag skulle vara tvungen att stänga ner enskilda firman (men det står på deras hemsida att man får ha företag samt tjäna upp till 99000 kr på ett år). De kunde ha sagt det så jag kunde stängt ner den och hunnit få pengar innan hela mitt liv gick åt pipan.

Och som arbetslös har man skyldighet att söka jobb mm, men hur kan de inbilla sig att man kan söka jobb om man inte har det ekonomiska fixat... dvs att a-kassan funkar som det ska. Visst – om får jag ett jobb så har jag pengar efter två månader. Men min hyra idag då? Jag får inte hyresrabatt för att jag är arbetslös. Jag måste ha sånt där som heter MAT också. Och det har varit mitt mål under flera månader. Hur får jag ihop till hyran och mat NU.

Jag har alltså blivit straffad för att jag TÄNKT att ta in jobb på min enskilda firma. Jag har ju vissa räkningar som kommer in på den (än idag) och det hade ju varit bra att kunna få sånt betalt av det man tjänar. Nu måste jag hitta pengar nånstans för att betala såna räkningar. Bara för att man stänger ner en enskild firma så upphör inte kostnaderna med detsamma.

Så är du med i småföretagarnas A-kassa – BYT a-kassa

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 14

2003-08-01, kl 09:44

username

Nisse
Kräm

Inlägg: 8

PS. Man kan ju tro att de faktiskt har nån form av tävling på A-kassan. De har nog säkert procent på den summan de lyckas lura från den arbetslöse.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 14

2003-08-16, kl 17:15

username

Greger
Wik

Inlägg: 2

Vilken A-kassa ska man vara med i om man driver en klädbutik?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 14

2003-11-08, kl 03:26

username

Medlem
#2606

Inlägg: 24

Detta är ett bevis på att myndigheter hatar företagare. På kontinenten finns det fler små företag än stora företag i ABBs storlek, i sverige är tvärtom. Det beror på att det lättare att expandera i resten av europa än i sverige. Jag läste en dokumentation från svenkt näringsliv, där stod det att en företagare ska fylla i 1150 olika blanketter och det är 75 olika myndigheter som ska diverse information från företagaren. klart att man inte har tid att sköta ett företag om man ska sitta och fylla i blanketter med oviktig information.
Sverige är den sista Sovjet staten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 14

2004-01-24, kl 21:52

lecerof

lecerof

Inlägg: 18

Citat:

Ursprungligen postat av:

Liknande historier har jag hört från kompisar som är med i Småföretagarnas. Det var tjafs från början till slut.

Själv är jag med i Alfakassan och har gått arbetslös hel och halvtid. Det tog ett par månader att få ut pengar och ett par blanketter som förklarade att jag inte tagit ut nån lön på mitt företag någonsin (då jag drev det vid sidan av mitt dåvarande jobb).

Jag fick i alla fall bra hjälp av Alfakassan och fick också reda på att man får ta ut 1000 eller om det var 2000 kr per månad från sitt företag samtidigt som man fick full a-kassa, då det räknas som hobbyverksamhet.

Själv förstår jag inte varför man är med i någon annan a-kassa än Alfakassan. Så vitt jag vet kostar de andra mer men ger lika mycket vid arbetslöshet...

Har själv funderat på att gå med i Alfa-Kassan eftersom den verkar bäst. Men vågar inte. Är arbetslös och äntligen har det börjat fungera med min nuvarande a-kassa. Vågar inte ta risken att de skall strula till sej på nytt. Men regeln om att jag kan tjäna mellan 1000kr och 2000kr, från ett eget företag utan att det påverkar visste jag inte om. Är det samma regel för alla a-kassor?? Har för mej att då måste jag ha bedrivit den hobbyverksamheten innan jag blev arbetslös???

Krya på dig Nissek!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 14

2004-01-24, kl 22:01

lecerof

lecerof

Inlägg: 18

Hej Jag har funderat på att gå med i Alfakassan men jag vågar inte eftersom jag är arbetslös och det precis har börjat funka till slut med ersättningen. Hade för mej att hobbyverksamhet endast var tillåten att ha om man hade det innan arbetlösheten började, det är i alla fall den infon jag fått från min a-kassa. Hur är det egentligen???

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 14

2004-02-05, kl 20:41

username

Nisse
Kräm

Inlägg: 8

Så här har det gått.
Jag fick till slut pengar - runt mitten på aug. Vid den tiden hade jag redan pratat med AF om att börja plugga och jag fick rekryteringsbidrag under hela hösten. Tack snälla kommunen. Rekryteringsbidrag är alltså ett bidrag som kan ges för studier om vissa krav uppfylls och jag uppfyllde dem. Man kan få det i 50 veckor och man behöver inte betala tillbaka det. jag fick 6770 kr per månad.

Kurserna slutade i december - 19. Anmälde mig igen till den där akassan som kontrade med att hitta på ännu en grej och jag fick ett papper där jag skulle fylla i alla uppgifter, varför jag pluggade, när jag pluggade, vem som betalade, studieintyg osv. På baksidan av pappret hade de hittat på det nya (allt för att slippa betala ut något alls) - Om man studerade och det blev typ jullov och studier skulle börja igen i januari så skulle man inte få a-kassa under jullovet.

Jag hade planerat att börja plugga igen till våren, för jag kan inte leva på 4500 kr efter skatt på en månad - med en hyra på 3500 och allt övrigt därtill - mat, telefon, TV-tvånget från Kiruna, bredband osv.

Idag fick jag brev från dom där typerna på akassan och det innehöll en "tvåveckorsrapport som man fyller i om man är sjuk, jobbar eller arbetslös" och en löne/ersättningskvitto på 0 kr.

Men tack Småföretagarnas A-kassa. Va bra att ni inte ens kan ge mig ersättning för de tre veckor jag faktiskt var arbetslös. Jag fick ju ingen ersättning (rekryteringsbidrag) under de veckorna heller.

Korkat nog så betalade jag årsavgiften igen till de där för det är tydligen svårt att byta a-kassa i mitt läge. Vem vill ta emot en som kan riskera att bli arbetslös - i höst till exempel.
Jag skulle ha behållt pengarna 1150 kr el dyl och betalt hyran istället. Tack och lov har jag en partner som också är arbetslös och vi delar på de fjuttiga pengar vi får. Min partner har en egen lägenhet så gissa att våra kostnader är höga - varje månad ligger runt 12.000 kr och sen kommer det mat till det.

A-kassan (speciellt Småföretagarnas) behandlar alla sina arbetslösa som något som har fastnat under skon - hundskit eller tuggummi. De tycker att alla ljuger och fifflar. Åtminstone har jag fått den känslan. I början när man anmälde sig första gången så skulle man antingen skicka in kopia på de 3 sista deklarationerna eller skriva på ett papper så de kunde få tillgång att gå in i skattemyndighetens register. jag sände in kopior men det dög inte. Jag var tvungen att skriva på lappen ckså.. Jaha.. Tack för det då att man blir behandlat direkt som om man fuskade.

Efter allt detta trams med a-kassan så börjar man fundera på att börja fuska. När de inte kan erkänna mig som människa - så behöver jag inte bete mig som en heller.

det är ju i såna här fall som man börjar verkligen fundera på att ta svartjobb, att råna en bank eller vad som helst för att få pengar. Svartjobb är väl det som ligger bäst till - hur man nu får tag på sånt då.

Jag är så arg att jag bara vill hämnas på de där typerna på A-kassan. Hur kan de få behandla folk så där. Och bara att de behandlar alla som om de fuskar - det retar mig mera. Varför skriver de att man kan skicka in de 3 föregeånde årens deklarationer när det ändå inte duger för de tror väl att man har fifflat med papprena.

Jag vet inte men jag funderar skarpt på att fylla i några veckors såna där papper och hoppas man får ut pengarna ändå - trots att jag har börjat plugga igen. Jag tycker att a-kassan är skyldig mig för de 3 veckorna. (förutom de 3 månader som de stal av mig förra året).

Jag som hade en sån vision om hur saker funkade i sverige - tills jag blev arbetslös. Jag trodde inte att man kunde bli straffad för att man tänkte, men är man med i Småföretagarnas A-kassa verkar även det möjligt.

Det verkar inte spela nån roll sen vad jag säger, när de väl gjort sin bedömning. De kan ju alltid peka nånstans i lagboken och säga att de tolkade det så och Sen ÄR det så. Jag - den arbetslösa jäveln - jag ljuger ju och sånt och de är ju en myndighet eller vad de nu faller in under - de har alltid rätt.

men då undrar man. Vad ska jag göra eller skulle göra i mitt läge. Jag fick ingen ersättning under 5 månader. Hur betalar jag min hyra, vad ska jag hitta mat osv. Ska jag börja stjäla mat på ica. Ska jag låta mig bli vräkt. Jag tror knappast att att hyresvärden går med på att jag ligger efter med hyran i flera månader.
Jag gick i allafall ju till soss och fick pengar där under tre månader. Men jag tycker inte det är rätt ändå. Är jag arbetslös så ska jag ha ersättning från a-kassan och inte socialen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 14

2004-03-02, kl 02:16

username

Andreas
Porath

Inlägg: 10

nissarna protesterar !!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 14

2004-03-02, kl 20:38

SussiG

SussiG

Inlägg: 9

Det är ju typiskt så man blir behandlad i Sverige. Man ska bara betala skatt och hålla truten

bla bla bla. Profiluppdatering... vad ska jag skriva....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 14

2004-09-20, kl 21:21

username

Nimbra
Olausson

Inlägg: 1

Jag fick ersättning från Små-A 1993 under lågkonjunkturen, det funkade mycket bra, ni skall se till att ni har en taxerad inkomst och inte trixa och fixa med andra bolag eller firmor och absolut inte låta ert företag vila på svarta pengar.
/nimbra

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2