Inlägg 1 av 5
2006-09-14, kl 09:45
Varför så hög skatt ....
Vi få som försöker överleva genom sin konstnärsskap och som har en bra efterfrågan så vi verkligen kan det....vi blir dock ofta utraderade pga att det ska dras 58% skatt på det vi gör.... när vi redan tar så lågt betalt vi kan för att folk ska kunna handla av oss. Är detta verkligen rätt?
Ibland sitter man med en figur i 100 timmar....men även om man skulle få 10 000 för den så ska det dras skatt...och gör man något som kostar 20 kr ska det dras skatt på det...trotts att man innan skatt inte får ut mer än kanske 10 kr för 30 minuters jobb....och efter skatt...tror inte jag behöver säga mer...
Tycker att en del arbeten skulle skatten redigeras i den mån att det passar. Tex om man har 50 kr arbetsmaterial på en sak som man säljer för 150 kr (grejen tar 3-5 timmar att göra) så känns det hopplöst med 58% skatt.
Och är man då ensam om det man tillverkar och det bara finns en enda som gör dom då är det ändå otacksamt...Det enda som får en att fortsätta är för att man tycker det är kul och för att folk blir glada av det dom köpt.
I många år har jag bara haft min konst som extra knäck när jag gått skola eller varit arbetslös. Men flera gånger funderat på att starta upp det så man kan spara till framtiden. Men den där skatten får en att bli deprimerad. Att inte ha en fast inkomst gör att man är patetiskt beroende av vartenda öre man får in. Jag bor alltså fortfarande i mina 9 kvadrat pga att skatten gör att jag inte har råd att skaffa egen atelje eller att skaffa bil och allt det där. Konstnärsmaterial är dyrt. Speciellt om man vill bli känd för kvalitet.
Så hur kan man lösa den höga skatten för oss som inte har andra pengar än det man skapar med pensel och verktyg i sin egen vrå?
Svara Svara med citat