Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Teknik

Var kan man se om ens tilltänkta företagsnamn är upptaget?

Inlägg 1 av 9

2004-11-06, kl 14:24

username

Erik
Karlström

Inlägg: 1

Var kan man se om ens tilltänkta företagsnamn är upptaget?

Var kan man se om ens tilltänkta företagsnamn är upptaget?

Kan någon tipsa om en bra hemsida för detta ämne.

Jag funderar på att starta ett företag. & behöver veta om namnet är ledigt/tillåtet att ta.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2004-11-06, kl 16:49

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan ringa bolagsverket och fråga. De kan tala om om namnet är upptaget men däremot kommer de inte att tala om ifall du kan få det namn du tänker dig. En fullständig kontroll av namnet gör de inte förrän din ansökan om firma kommer in till dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2004-11-06, kl 16:58

username

Trantor
Invest

Inlägg: 68



Inlägg 4 av 9

2004-11-07, kl 09:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det räcker inte att titta där. När det gäller enskilda firmor och handelsbolag så har de automatiskt namnskydd bara i sitt län. Är det en enskild firma man ska starta och det finns ett företag med samma namn redan så kan det alltså ändå vara OK om ens eget företag finns i Skåne och det andra i Stockholm. Dvs såvida inte Stockholmsföretaget har skyddat sitt namn i fler län vilket man kan göra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2004-11-07, kl 09:42

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

En till ssak som måste kollas upp är ju om bolagsnamnet krockar med något varumärke, det gär du lättast här:
http://www.prv.se/vmi/

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2004-11-17, kl 01:46

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är bra att du tar dig tid med företagsnamnet för det är en mycket viktig del av framtiden. Har du även tänkt igenom olika konsekvenser av hur du lägger upp din verksamhet. Om du meilar mig så kan du få en del tips.
[email protected]

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2004-11-28, kl 16:58

username

Lars
Larsson

Inlägg: 23

Efter en del strul med bolagsverket så rekommenderar jag helt klart att inte registrera ett företagsnamn. Hitta på ett som låter bra, kolla så det inte finns på bolagsverket eller prv (se tidigare länkar) och spara de 1000:- det kostar till något bättre.

Bolagsverket uppmanar att man använder ortnamn, bokstavs/sifferkombination, fantasinamn eller eget namn i firmanamnet. I mitt fall sade Bolagsverket nej och hänvisade till PRV som vid kontroll inte hade något problem. Namnet finns inte heller sen tidigare hos Bolagsverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-02-21, kl 15:58

username

Magnus
Hörberg

Inlägg: 19

Kolla med nic.se om någon registrerat ditt tänkta namn som domän.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-03-13, kl 00:14

username

Edin
Rovcanin

Inlägg: 3

Men om namnet som man vill att ens enskilda firma ska ha, redan är upptaget av ett aktiebolag i samma län, kan man ändå ha det då till sin enskilda firma eller är det kört. Om aktiebolaget heter till exempel komplett ab och jag vill kalla min enskilda firma för komplett, räknas det då som samma?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat