Inlägg 1 av 1
2008-09-29, kl 23:17
Vad gäller beträffande handelsbolag?
Hej Carl-Fredrik!
Företagande är minsann en hel vetenskap. Jag har funderingar kring handelsbolag och F-skattsedel. Är själv nybörjare och befinner mig precis i startgropen för ett företag och har många funderingar.
Om man startar ett handelsbolag vad är det då för alternativ som står till buds? Handelsbolaget i sig bildar en juridisk person men innebär det att de som startar handelsbolaget, de enskilda bolagsmännen och ägarna av handelsbolaget, också betraktas som juridiska personer i lagens ögon?
Räknas ett handelsbolag som eget skatteobjekt med egen skattesedel, precis som aktiebolaget? Och bolagsmännen vare sig de är ursprungliga ägare eller delägare, personligen innehavare av A-skatt eller kanske SA-skatt?
Vad innebär det när man får F-skattsedel till sitt nystartade handelsbolag? Om man är fast anställd vid tillfället, måste man göra sig av med jobbet? Vad gäller om man t.ex. råkar vara arbetslös och för närvarande går på föräldrapenning?
Delägare vilka ev. kommer in i bolaget senare är det en annan sak med, de har väl bara satsat kapital i bolaget och är berättigad sin andel av vinsten. De utgör väl s.k. fysiska personer och kan ha annan sysselsättning parallellt etc?
Skulle vara jättetacksam om jag kunde få definitiv klarhet i saken! För det känns som att jag rör ihop begreppen mer och mer för varje gång jag går igenom information gällande ämnet.
Mvh
Svara Svara med citat