Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Utgifter innan inkomster

Inlägg 1 av 5

2004-10-20, kl 13:04

username

Medlem

Utgifter innan inkomster

Kanske en knäpp fråga, men jag sitter här och funderar och har liksom fastnat i vinkelvolten...

Jag har tänkt starta ett företag som kör utbildningar(inom ett efterfrågat område)

Kunskap och utbildning inom området har jag redan, men har precis hittat en kurs där jag kan få ytteligare kunskap.

Hur funkar det med utgifter och inkomster.

Kan jag dra av för min extrautbildning jag kommer gå på innan pengar för utbildningarna jag kommer hålla har börjat ramla in?
Eller måste jag ha kurser innan jag kan vidareutbilda mig?

För mig låter det självklart att jag kan gå utbildning som jag kommer ha nytta av i mitt företag..men det kanske inte är så självklart...?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-10-20, kl 15:49

foretagande

foretagande

Viist kan du lägga in kostnaden för utbildningen i företaget. Det spelar ingen roll när kostnader och intäkter uppstår i relation till varandra, huvusaken är att den kostnaden man har är till nytta för företaget. Du kan ta med kostnader som uppstår 6 månader innan firman startat men isåfall är det ännu viktigare att kunna peka på att det är för företaget man haft kostnaden och att det inte handlar om privata kostnader.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-10-20, kl 16:01

username

Medlem

Tackar, precis det svaret jag ville ha ;)

Får man dra av för resor till och från utbildningplatsen?
Utbildningen jag kommer gå finns bara i Stockholm (och Oslo)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2004-10-20, kl 18:09

foretagande

foretagande

Nu ska jag vara lite petig men jag vill också försöka lära ut lite terminologi, det gör allting mycket lättare om man tex pratar med SKM eller söker lån till sitt företag om man själv använder rätt ord och framförallt inte använder ord som i företagsekonomiska sammanhang betyder något helt annat än man egentligen menar.
Resorna är helt klart också en KOSTNAD i företaget precis som alla andra utgifter du har som är relaterade till din verksamhet och de intäkter du har. Alla kostnader man har för firmans räkning ska bokföras, sedan finns det vissa kostnader som är "ej avdragsgilla", men detta justerar man i bolagets deklaration. Det är alltså viktigt att inse att bolagets resultat och bolagets skattemässiga resultat inte alltid är detsamma.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-10-21, kl 01:42

larsarenander

larsarenander

Du kan ha kostnader hela kalenderåret innan du startar företaget däremot är det bara vissa kostnader där du får momsen tillbaka efer det du startat företaget, annars är hela beloppet en kostnad.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat