Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Mässor, Konferenser & Affärsresor

Utdelning till moderbolag utomlands.

Inlägg 1 av 2

2020-10-20, kl 20:38

danieleriksson85

danieleriksson85

Inlägg: 3

Utdelning till moderbolag utomlands.

Jag har en aktiebolag i sverige där min vinst kommer från att jobba som hyrläkare i Sverige. Denna bolaget ägs 100% av moderbolaget som jag har i England. Jag äger 100% av bolaget i England.

Vanligtvis skulle jag ta utdelning direkt från svenska bolaget till mig själv men eftersom det inte är jag som äger svenska bolaget verkar jag inte kunna det. Istället måste jag ta utdelning från det engelska bolaget.

Min första fråga är. Om dotterbolag ger utdelning till moderbolaget, måste pengarna beskattas igen som vinst i det engelska bolaget? Det skulle isåfall bli dubbel skattat?

Min andra fråga är. om jag inte tar utdelning första året mellan koncernen, kan jag ta dubbelt så mycket nästa år mellan koncernen? Måste detta redovisas någonstans eller går det automatisk över till nästa år så som det funkar om jag skulle få utdelning direkt via mitt svenska bolaget?

Tack i förhand för svar!



Med vänliga hälsningar

Daniel Eriksson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2021-11-08, kl 13:45

Frilanskonsulten

Frilanskonsulten

Inlägg: 3

Hej

Tror vi kan hjälpa dig med dina frågor och funderingar. Kontakta gärna oss på Holdingbolag.se via vår epost med dina frågor och funderingar. Du når oss på [email protected]

https://holdingbolag.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat