Inlägg 1 av 13
2007-04-05, kl 16:35
Tips för enskilda firmor
Tänkte dela med mig av 2 tips som underlättat både min vardag och firmans ekonomi.
Tips nr 1: Skype till firman
Att teckna telefonabbonemang på firman kostar en hel del och i början kanske ekonomin är så tajt att det inte finns utrymme för detta.
* Ladda hem Skype - Du hittar det här för gratis nedladdning
* Teckna ett Skype-In-abbonemang, vilket gör att du får ett vanlig telefonnummer som vem som helst kan ringa. Du får själv välja nummer och riktnummer. Det ingår även en röstbrevlåda som tar emot dina samtal när du inte kan svara.
* Ringer du mycket till vanliga telefoner så uppgraderar du ditt abbonemang till Skype-Pro. Du får då ringa gratis inom Sverige till vanliga telefoner och betalar bara öppningsavgift (ca. 40 öre).
Jag har nu använt skype som enda teleabonemang på firman sedan årets början och kan varmt rekommendera det. Ljudkvalitén är ibland nästan bättre än vanlig telefon och är du mycket på resande fot så kan ändå kunderna nå dig på ditt vanliga nummer (om du är uppkopplad förstås).
Dessutom finns det en hel del smarta gratis tilläggs-funktioner som exemeplvis Call-center växel (..."tryck 1 för support, 2 för fakturafrågor"... osv) mm. Testa gratis och se själv.
Tips nummer 2: Visma Enskild firma
Jag vet inte hur många böcker jag lånat på biblioteket om bokföring, eller hur många foruminlägg jag läst om ämnet utan att bli så mycket klokare.
Snubblade sedan på programmet Visma Enskild firma och plötsligt såg jag ljuset i tunneln!
Det enda du som företagare behöver göra är att registrera i programmet om du gör en inbetalning eller en utbetalning, vilken typ och belloppet. Programmet bokför sedan detta automatiskt på rätt konto och du behöver inte tänka så mycket mer.
När året är slut klickar du på avluta år och vips så har du en färdig deklaration att lämna in till skattemyndigheten.
Programmet kostar 590:- (exkl moms) och det är det värt kan jag lova. Du kan även ladda ned programmet gratis och testa under 45 dagar. Du hittar programmet här.
Hoppas dessa tips underlättar din vardag lika mycket som den underlättat min.
MVH
Daniel E
Webb & Sånt - Proffsiga hemsidor billigt!
www.webbochsant.se
Svara Svara med citat