Inlägg 2 av
5
2007-07-23, kl 14:42
PerÖberg
Inlägg: 1918
Svar UPA
Alla fakta framgår inte av din uppställning. Frågan är ju bl.a. VARFÖR det inte fungerat som det skall. Svaret på den frågan kan ju innehålla nyckeln till det bästa svaret på din frågeställning.
Annars skulle jag säga att du har 2 alternativ.
1. Stänga företaget och förvandla skulderna till privata skulder och göra upp om en avdetalningsplan med banken eller vem det är som du har kredit hos.Omvandla kredit till lån med andra ord. Be om 5 års avbetalning, ger 1500 per månad i avbetalning, plus räntan som blir kanske mellan 400 o 500 per månad i början och sjunker sedan mot slutet av perioden.
2. Gå tillbaka till "skrivbordet" (läs datorn) och gå igenom din affärside från grunden och analysera hur du kan förändra den till en fungerande affärside. Poängen är, som du förstått, att ha tillräckligt med kunder. Kräver dels rätt produkt/tjänst, dels marknadsföring, riktig marknadsföring (och all marknadsföring behöver inte kosta så mycket). Dessutom handlar det om hur många människor du kan nå. Ren matematik. Bor det 10.000 människor som du kan nå med dina produkter/information och 10% av dem kan vara intreserade av dina produkter (1000 stycken) och av dessa du kan övertyga 25% per år så har du en maximal kundkrets på 250 per år. Men beror på många saker och det är lätt att överskatta den möjliga kundkretsen.
Så med andra ord: Kolla förts upp det du gör nu.
Sedan: Analysera om du skall avsluta eller göra om din affärsplan.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
5
2007-07-23, kl 15:57
PerÖberg
Inlägg: 1918
När man marknadsför så skall man ställa frågorna:
-Vem är köparen? (målgrupp som föräldrar med barn eller motorcykelintresserade eller ...) Du talar om företag, kan det minskas ner till företag som ... eller ...
-Hur kan jag nå just denna grupp? Reklam, direktreklam, websida, E-mail, Nyhetsbrev, bjuda in till träffar, göra avtal med någon som säljer andra produkter till samma målgrupp ... ... knacka dörr.
-Varför skall de köpa min produkt/tjänst? (tänk dig att DU är köparen, varför handla från dig själv? Vad erbjuder du - hur kan det bli attraktivt.)
-Vilken är din UPS (Unique Selling Point). Billigast, bäst, snabbast, bäst kombinationserbjudande, bästa betalnings... ...?
-Konkurenter. Finns dom? Vilka är dom? På vad vis kan de anses bättre än dig respektive är du bättre än dem.? Ta reda på allt du kan om dina konkurenter. Så du också kan berätta för kunden varför du är bäst.
-Priset. Har du rätt pris? Man tar ut det marknaden tål. Högre pris = färre kunder. Lägre pris = fler kunder men mindre vinstmarginal.
-Är ditt informationsmaterial, hemsida, mm proffigt? Eller ser det ut att komma från en amatör?
Osv.
Eftersom jag inte vet vilken produkt du har kan jag inte uttala mig om din sista fråga.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
5
2007-07-23, kl 22:38
Daniel
Johansson
Inlägg: 274
Startade du företaget för att du inte fått något jobb, eller för att du har en idé som din marknad har behov av?
Om det finns ett behov, på vilket sätt bedömde du att ditt företag är tillräckligt för att tillgodose detta behov?
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat