Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Övrigt

Starta en webshop? avtal? kunder? vilken sorts bolag?

Inlägg 1 av 11

2006-01-08, kl 18:54

username

Mikael
Berglund

Inlägg: 3

Starta en webshop? avtal? kunder? vilken sorts bolag?

Jag hade en plan på att starta en webshop där jag ska sälja visa märken av t-shirts. Jag vet det är svårt bla bla bla....så alla såna kommentarer undanbedes. Grejen är den att jag varit i kontakt med lite klädmärken som vad jag vet inte finns att köpa i någon svensk klädaffär. Men jag vet inte ett skit om hur jag ska gå till väga för att starta själva företaget. Vilken sorts bolag ska man välja?

Antar att jag måste skapa någon sorts avtal med klädmärkena jag ska sälja. Hur mycke kan man låna för att starta ett litet företag? Behövs max 20 tusen skulle jag tippa.

Nån som vet en bra sida som tar upp mnet webshop och sälja kläder eller en bok man kan läsa?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2006-01-08, kl 20:30

username

Medlem
#39937

Inlägg: 2

Vad gäller bolagsform kan du få lite tips på http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/index.html, där kan du klicka dig fram genom guiden för att hitta den rätta formen. Som jag ser det finns det två alternativ för dig;: Enskild firma alt Aktiebolag.

Fördel enskild firma; Inget startkapital krävs
Nackdel; Personligt ansvarig (orgnr=personnr); hög skatt vid vinst över ca 300 tkr
Fördel Aktiebolag; ej personligt ansvarig (finns undantag),
Nackdel; startkapital 100 tkr

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2006-01-08, kl 21:34

username

Mikael
Berglund

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Vad gäller bolagsform kan du få lite tips på http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/index.html, där kan du klicka dig fram genom guiden för att hitta den rätta formen. Som jag ser det finns det två alternativ för dig;: Enskild firma alt Aktiebolag.

Fördel enskild firma; Inget startkapital krävs
Nackdel; Personligt ansvarig (orgnr=personnr); hög skatt vid vinst över ca 300 tkr
Fördel Aktiebolag; ej personligt ansvarig (finns undantag),
Nackdel; startkapital 100 tkr

Lycka till!



lutar väl åt att det blir att starta en enskild firma....men hur går man tillväga? förstår att man måste registera bolaget men vad ska man tänka på innan man startar? Ska man starta företaget först och sen komma igång med resten när det gäller hemsida, sortiment av kläder....har väldigt liten koll på hur man sköter ett företag....hela tanken med projektet är bara att det ska vara en hobby till en början. Nån som kan hjälpa mig med lite böcker eller nån bra guide på internet som berättar hur det hela funkar?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2006-01-10, kl 21:07

username

Medlem
#39937

Inlägg: 2

Mitt förslag är att registrera den enskilda firman först, detta kan du göra på företagsregistrering.se - finns en ganska logisk guide hur du går tillväga. (Kostar 1000 kr att registrera). (på så sätt är det inget strul med moms på kostnader du skulle haft innan du startade företaget) Där ska du även välja F-skatt (motsvarar skatteinbetalning på vanlig lön i ftg) samt momsregistrering. FA-skatt är endast ett måste om du ska ha anställda. Om du vill veta mer om hur du redovisar skatter etc föreslår jag att du kontaktar skatteverket, de är oftast väldigt hjälpsamma. för övrigt kan det väl vara bra att ha ett avtal klart med leverantören innan du drar igång det hela. På så sätt vet du även vilket sortiment och priser du ska ha och kan därmed lägga upp hemsidan efter detta. Detta är dock bara ett resonemang, har själv ingen erfarenhet av detta. Försöker bara se logiskt på det. Har själv funderat en del på att starta eget men har inte fått tummen ur...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2006-01-10, kl 21:46

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Controllern ... du ger killen helt fel information. Han måsta ta F-skattesedel för att kunna registreras för moms och F-skatt betyder att man betalar företagsskatt och egnaavgifter. FA-skattesedel ska han ha endast om han ska även vara anställd på någon firma samtidigt som han driver eget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2006-01-10, kl 21:48

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Killen, slippa tänka för mycket. Registrera ett offshore bolag och sen en AB i England med egen filial i Sverige. På så sätt slipper du de 100 tkr i startkapital (AB i England registreras med startkapital 1 pound) och med filial i Sverige har du alla rättigheter som svenska AB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2006-01-13, kl 16:02

username

Medlem
#35484

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag hade en plan på att starta en webshop där jag ska sälja visa märken av t-shirts. Jag vet det är svårt bla bla bla....så alla såna kommentarer undanbedes. Grejen är den att jag varit i kontakt med lite klädmärken som vad jag vet inte finns att köpa i någon svensk klädaffär. Men jag vet inte ett skit om hur jag ska gå till väga för att starta själva företaget. Vilken sorts bolag ska man välja?

Antar att jag måste skapa någon sorts avtal med klädmärkena jag ska sälja. Hur mycke kan man låna för att starta ett litet företag? Behövs max 20 tusen skulle jag tippa.

Gå in på foretagarguiden.se där kan du läsa dig till olika företagsformer, startkapital och ställa frågor.

Nån som vet en bra sida som tar upp mnet webshop och sälja kläder eller en bok man kan läsa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2006-01-13, kl 16:02

username

Medlem
#35484

Inlägg: 9

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag hade en plan på att starta en webshop där jag ska sälja visa märken av t-shirts. Jag vet det är svårt bla bla bla....så alla såna kommentarer undanbedes. Grejen är den att jag varit i kontakt med lite klädmärken som vad jag vet inte finns att köpa i någon svensk klädaffär. Men jag vet inte ett skit om hur jag ska gå till väga för att starta själva företaget. Vilken sorts bolag ska man välja?

Antar att jag måste skapa någon sorts avtal med klädmärkena jag ska sälja. Hur mycke kan man låna för att starta ett litet företag? Behövs max 20 tusen skulle jag tippa.

Nån som vet en bra sida som tar upp mnet webshop och sälja kläder eller en bok man kan läsa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2006-01-26, kl 21:33

username

Edin
Bilanovic

Inlägg: 5

hej på er,
köpte en bok på http://www.redaktionen-se.se/
verkar va bra, har bara börjat läsa...
finns en del tips

lycka till

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2006-01-28, kl 21:13

username

Mikael
Berglund

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Killen, slippa tänka för mycket. Registrera ett offshore bolag och sen en AB i England med egen filial i Sverige. På så sätt slipper du de 100 tkr i startkapital (AB i England registreras med startkapital 1 pound) och med filial i Sverige har du alla rättigheter som svenska AB.



HUr funkar det där med att starta offshore bolag egentligen? Finns det någon sida/bok elelr n ått som man kan läsa om det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2