Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Starta eget som byggprojektledare

Inlägg 1 av 2

2020-08-07, kl 23:50

Fredrik88

Fredrik88

Inlägg: 2

Starta eget som byggprojektledare

Hej!
Jag har jobbat som byggprojektledare i snart 6år på ett stort bolag.
Jag driver bostadsprojekt med 10-50 bostäder/projekt som kan vara hyresrätter/äganderätter eller bostadsrätter.
I projekten jobbar jag själv och ansvar för allt föutom marknadsförning, uppköp av mark samt samordningen på byggplats.
I stora drag är mina arbetsuppgifter bygglovsansökan, projektering, upphandling av konsulter, entreprenörer samt varor/material, kundansvarig, projektekonomin, myndigheter, beställningar av allt som berör bostäderna, tidplan, kontrollansvarig, besiktningar & tillträden.

Efter 6 år har jag byggt på mig en gedigen kunskap inom bostadsprojekt, där av jag börjat fundera på att öppna eget, då det skulle kunna ge mig så mycket mer om jag lyckas.

Som egen förtagare vill jag erbjuda mina tjänster som byggprojektledare, projekteringsledare samt kontrollansvarig åt företag, privatpersoner och bostadsföreningar (i princip vem som helst). Det kan vara små projekt som att söka bygglov åt privatperson eller stora som att driva ett större bostadsprojekt.
Om det går bra för mig vill jag gärna anställa personal samt så småningom själv genomföra mina egna bostadsprojekt.
Jag bor i en stad som växer otroligt mycket så det finns gott om marknadsandelar att ta.

Jag har en del frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Vad tror ni om min affärsidé?
2. Vilken bolagsform passar mig bäst? (är mest inne på aktiebolag)
3. jag planerar att öppna bolaget vid sidan av min nuvarande tjänst och när jag märker att
jag är tillräckligt sysselsatt säger jag upp mig. rätt strategi?
4. Hur ska jag marknadsföra mitt bolag? planerar att göra en websida samt företagssida på
facebook och även göra lite annonsering via facebook. bra/dåligt?
5. Vad ska jag debitera/h? Min plan är att börja lågt på 700kr/h sedan öka successivt till
950-1000 kr/h när jag etablerat mig.

Har ni några tips får ni gärna komma med dem :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2020-08-13, kl 15:30

janaobst

janaobst

Inlägg: 2

1. affärsidé är super. Byggbranschen är för närvarande mycket populär runt om i världen, för närvarande vill många människor få egna bostäder

Inläggets betyg
Svara Svara med citat