Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Starta eget och rätt till a-kassa?

Inlägg 1 av 3

2005-02-11, kl 17:32

username

Patrik
Calsson

Starta eget och rätt till a-kassa?

Jag tänker starta ett handelsbolag tillsammans med en kompis, är för tillfället arbetslös och uppbär a-kassa. När försvinner min rätt till ersättning? Är det när bolaget får ett organisationsnummer eller när bolaget även är registrerat för f-skatt och moms? Jag tycker personligen att det borde vara vid det senare tillfället, eftersom det är först då företaget kan generera några inkomster. Har dock inte hittat några klara uppgifter kring detta, vilket hade varit skönt innan man skickar in några papper eller diskuterar med a-kassan.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-02-11, kl 22:08

foretagande

foretagande

Jag tror att den försvinner i samband med registreringen, då betraktas du som företagare och står inte längre till arbetsmarknadens förfogande. F-skatten bevisar bara för dina kunder att det är du själv som betalar in skatter och avgifter, det är inget som säger att du inte kan börja dina uppdrag innan du har skattsedeln även om du inte kan fakturera direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-02-12, kl 19:58

larsarenander

larsarenander

Hur länge uppbar du A-kassa. Meila mig på [email protected]
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat