Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Starta Åkeri

Inlägg 1 av 3

2004-06-27, kl 13:23

username

Lenny
Karlsson

Inlägg: 1

Starta Åkeri

Hej jag är en kille som kör tipp och kranbil trivs väldigt bra med det så jag har gått i funderingar att köpa mig en egen bil. dels för å ha större frihet och dels för att kunna ha min ordnig på saker å ting jag är nogrann och vill ha snyggt och ordentligt på min arbetsplats (lastbilen) jag vill ha erforliga saker dvs ordentliga lyftredskap och stroppar krokar å kättning för att kunan vara så flexibel som möjligt jag har aldrig gått bet på ett ända kranjobb under den tiden jag har kört div 2 år ända fram tills nu jag började hos min bilvande åkare för han har inga grejer som är tillförlitliga å jag vägrar att lyfta med spännband det ända lyftredskap han har och det säger ju sig självt vad man har ett spännband till....eller?.... Men det hjälper inte å säga till honom att jag vill ha rikiga saker å lyfta med å sen finns det ingen som inte anlitar en kranbil som inte har ordentliga grejer jag har varit ute på jobb där jag har blitt hemskickad för att jag inte har erforliga grejer. å det säger ju sig självt att ett sådant rykte sprids ju blixtsnabbt. så nu ser jag bara en möjlighet att komma i från detta och det är det är skaffa mig en egen bil å köra min egen verksamhet men jag vill ha lite tips och råd på vägen är det någon som kan mig ett par bra råd hur man bär sig åt smidigast för å få ingång det hela?
kom dock ihåg en sak att de som kör kranbilar är oftast sina egna så det är därför jag funderar på egen bil.

Tacksam för svar
/Lenny

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-07-13, kl 23:47

username

Ola
Svensson

Inlägg: 25

Ta kontakt med några eventuella kunder eller lastbilscentralen och fråga om behovet. Man måste ju ha kunder för att kunna driva ett företag. Får man kunder som kan skriva på att man får uppdrag av dem så ska det senare inte vara några problem att få lån.
Sen om jag inte har helt fel måste man gå nån utbildning när man ska ha eget åkeri. Kan ha fel men kolla upp det med kommunen eller transport.
Hjälper dig gärna med lite enklare tips om bokföring och så.

Mvh ola
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-08-05, kl 23:37

username

Lennart
Olin

Inlägg: 1

Ta kontakt med Svenska Åkeriförbundet. De har åkarkurser, kostar ca 10.000:-. 2 veckors. Kranbil är dyrt dock. Själv köpte jag en nära nog veteranlastbild för en billig peng. Kunder är A och O. Själv fick jag inget lån när jag startade och det krävs att man har minst 100.000 i kapital för åkeri men jag fixade krediter via dyra kreditbolag (ICA-banken var dock bra)(inget man rekommenderar men vad gör man inte). Jaha, har hållit på i ett år nu och än så länge går det inte ihop men det funkar nog om ett halvår hoppas jag!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat