Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Regler för pressmeddelande

Inlägg 1 av 3

2007-11-20, kl 13:42

Hedblom

Hedblom

Regler för pressmeddelande

Halloj!

Det är så att jag håller på att starta upp en nyhetsportal som hobbyprojekt och undrar om någon har koll på vad som gäller för pressmeddelanden?

Ett pressmeddelande är ju givetvis för att göra reklam tänker de flesta, men det är ju så att de är oftast totalt ointressanta och inget man vill skriva om. Däremot så finns många intressanta pressrelaeaser att hämta på bla. landstingen / polisen och oftast är det intressanta negativ publicitet :)

Hur som helst; Får jag plocka ett pressmeddelande rakt av utan att någon kan säga något? (bara text ej bild)... Bara för att det står pressmeddelande borde det ju ändå vara copyright-skyddat?
Jag har kollat runt på kanske 100 sidor för pressmeddelanden och ingen skriver vad som gäller för att publicera.

Sedan så funderar jag även på tanken att plocka bort företagsnamn. De vill ju göra reklam för sig själv men att upprepa företagsnamn i varje mening som dom ofta gör är också irriterande läsning.

Den som kan hjälpa mig med detta förblir min gud :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2007-11-20, kl 14:50

and

and

Enligt mina kunskaper är ett pressmeddelande till för att media skall kunna publicera citat och övrigt från företaget. De flesta journalister skriver en egen text med den gamla som grund, men om du anger källan för pressmeddelandet så lär du inte få några problem, vad jag vet. Står det en text om polisens nya tjänstevapen t.ex, anger du bara t.ex. "www.polisen.se/press/nyttvapen"och en eventuell skribent.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2007-11-20, kl 14:56

Hedblom

Hedblom

Ja det är sant att man ska ange vem som skrivit meddelandet, men i 90% av fallen så står det inte och då skriver jag bara vem det är te Kommunen...

Min tanke är det det borde finnas någon text om hur det fungerar någonstans, om det är som du säger att man ska kunna publicera citat, så är ett pressmeddelande onödigt, för man kan ju lika gärna citera alla nyheter från aftonbladet i så fall.

Polisen skriver att man får ta rakt av att men det inte brukar vara någon som gör det, men frågan är om dom är ensam med den policyn.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat