Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Regler?

Inlägg 1 av 5

2006-09-12, kl 16:23

zerro2000

zerro2000

Regler?

Man hör ofta att det klagas på det komplicerade regelverket för småföretag. Jag är inte själv företagare (ännu), men känner en del. När jag frågar dem vad det är som är krångligt får jag lite svävande svar och hummande.
Kan ingen konkret lista vad det är för något som är så jobbigt och krångligt? Jag tror att man kan börja med momsrapporten/deklarationen som ska lämnas in varje månad.

/Nyfiken

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-09-15, kl 15:59

username

Stefan
Svensson

När man tar steget ut som egen företagare, så gör man de oftast för att man tycker att man är duktig på något speciellt.
Man starta inte företag som urmakare för att man är bra på att fylla i blanketter, räkna ut skatter, bokföra osv.
Därför så tror jag att man upplever villkoren som egen företagare som knepiga.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-09-15, kl 17:22

zerro2000

zerro2000

Jo jag förstår vad du menar, men går det inte göra en lista så att man kan få någon slags överblick över vad det handlar om.

Exempel:
När man startat ska man fylla i den och den blanketten.
Varje månad ska detta och detta göras.
Om något händer (sjuk, barnledig, m.m.) så ska man göra så.
osv.

Jag inser att det kan vara svårt att sammanställa denna information, men jag skulle vilja veta.

Kanske något för det här siten att presentera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-09-15, kl 18:01

username

Stefan
Svensson

Både skatteverket och försäkringskassan tillhandahåller mycket bra information för dom som tänker bli egna företagare.
Här kommer länken till en av dessa sidor med många frågor o svar.
http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/foretagstartaeget/ossfegetmenyrsv.4.18e1b10334ebe8bc80004098.html

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-09-26, kl 08:37

foretagande

foretagande

Det det är krångliga regler runt företagande är en myt som utvecklats för att förklara varför så få vågar starta företag. Det passar statsmakterna att hävda att detta är orsaken när det istället handlar om att få människor vågar leva med den osäkerhet det innebär att inte med automatik få sin egen lön utan själv vara tvungen att se till att pengarna finns.
Vad som behövs är en utbildning av de små företagen, inte i regelverket utan i företagsekonomi alltså hur man bäst använder sina resurser.
Jag har en redovisningsbyrå, det finns inte mycket av regelverket jag inte kan. Jag har också en tjänstebil trots att jag inte har en aning om hur den ska repareras om den går sönder. Skillnaden mellan mig som betalar en bilmekare för att göra det jag själv inte kan och bilmekaren som INTE vill betala för det han inte kan (regelverket) är en utbildningsfråga. Jag vet att jag i slutändan tjänar mer på att göra det jag är bra på, medan bilmekaren utan den företagsekonomi insikten bara ser att det är en kostnad att betala någon för att göra sånt som man nog kan eller borde kunna själv. -han likställer alltid en utbetalning med en kostnad och kan aldrig se det som en alternativintäkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat