Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Rätt till källkod utan avtal?

Inlägg 1 av 3

2005-09-12, kl 20:40

username

Christopher
Berg

Rätt till källkod utan avtal?

Hej,

Detta är något som känns oerhört luddigt men som någon kanske vet något om. Om jag utvecklar ett affärssystem åt en kund men pga. av kundens uppspelthet och min iver att få visa vad jag går för (jo det händer faktiskt) så skrivs inget avtal oss parter i mellan (detta är alltså 2 år sedan). OM nu kunden av någon oförklarlig anledning skulle vilja byta leverantör av utvecklingstjänster vem äger då källkoden? Jag hade hävdat att jag har levererat systemet/produkten vilket jag också har gjort då enligt överrenskommelse de har godkänt den etc. Källkoden och/eller delar av källkoden är moduler som företaget mitt har tagit fram för nya utvecklingsprojekt där dessa paket snabbt kan integreras och bli en central del i alla projekt vi gör. Detta är riktiga affärshemligheter vi pratar om där jag med välldigt lång erfarenet av systemutveckling verkligen har tänkt till för att på bästa sätt utföra det jag vill. Sedan så finns det så klart kod som jag troligtvis aldrig hade skrivit om inte kunden hade bett mig skriva systemet.

Men ni förstår säkert vart jag vill komma. Detta blir ju lätt en utpressningsfråga tycker kunden dvs. om jag står på mig att nej källkoden har ni inte rätt till. Och kunden står där med sitt nyutvecklade system och kan inte välja annan leverantör. Detta har tack och lov inte hänt ännu men bättre att få informationen slängd i ansiktet nu än senare.

Jag vet att man kan begära att skriva in i ett avtal med en oberoende tredje part som garanterar att källkoden går att nå under vissa omständigheter. T.ex om jag går i konkurs eller avlider eller liknande. Så utfaller detta med en tredje part som då ger kunden källkoden. Men att blanda in jurister och/eller en tredje part är ju knappast troligt i den storlek på projekt jag oftast jobbar med. Detta blir ett administrativt trassel som ofta kan kosta pengar och inte så lite heller. Men självklart har en bra fördel om tvist uppkommer.

Någon som vet vad som gäller?
Jag borde veta det men är lite osäker faktiskt.
Jag tycker att avtal ska signeras oavsett hur stort projektet är och oavsett om kunden är ny eller inte. Sker sedan ny utveckling / uppgradering i projektet så ska detta stå med ifrån början att "om nyutveckling sker så bla bla bla" för att reglera det i samma avtal. Och att om jag då som leverantör inte vill lämna iväg källkoden så får jag se till att få med en del klausuler angående just källkod.

Tacksam för svar!

Mvh
Christopher -3wsolutions.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-09-20, kl 13:51

username

Christopher
Berg

Inte ett enda svar det måste vara svaret på allt :)

Mvh
Christopher - 3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-13, kl 12:38

username

Magnus
Olsson

Oj vad du luddade till allt här. Det finns regler gällande hantering av källkod. I praktiken borde du kunna utgå från upphovsrättslagen jag antar att det finns med där.

Där inga avtal är skrivna mellan dig och kund äger du i regel koden dock måste du kunna styrka att du var först med att producera och publicera den. Har du sålt koden via en faktura äger kunden koden. Har du producerat koden under anställningsform äger det bolag som anställt dig koden. Men innan jag svamlar för mycket kod så hänvisar jag dig till lagboken om du vill undvika dyra advokatkostnader som inte alltid är så dyra. Inte om du ser till vilken fördel du har i efterhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat