Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Övrigt

räkna ut...

Inlägg 1 av 12

2008-01-23, kl 21:32

username

Jesper

räkna ut...

exempel.....

kalle ringer mig och fråga om jag kan ta in ett större parti digitalkameror ca 100st  och jag har 600kr/st frågan e då vad jag skall ta för att göra detta först måste jag ju lägga på 25% skatt??
tror att det är tullfritt men skall man lägga på ca 10% för mig tjänst också?? eller hur funkar det??

tak för hjälpen
maila gärna

[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2008-01-23, kl 22:40

and

and

Om jag förstått frågan korrekt ringer en man dig och frågar om du kan importera ca. 100 st kameror. Du kan köpa kameror för 600:-/st. Jag utgår från detta i min förklaring.

Om 1 kamera kostar 600 kronor att ta in hit INKLUSIVE transport, så kommer du få betala 25% moms direkt och tull. Siffrorna för tull har jag inte i huvudet, men ca. 10-20%.

Om vi räknar med Tull på 20% så kostar kamerorna 900 kronor inklusive moms. Men momsen får du dra av sedan när du säljer kamerorna till Kalle.

Exklusive moms kostar de 720:-/st för dig. Sedan skall du göra ett påslag. Säg att du vill ha 200:-/kameran. Då lägger du på 200:-. Totalt 920:-/st. Sedan får du räkna med att de skall till Kalle också, så då tillkommer lite transportkostnad eventuellt. Men detta räknar jag inte med, eftersom du inte har med det i exemplet. Då måste du lägga på momsen Kalle skall betala, d.v.s 25% på 920:-=1150:-/st. Ungefär så får du räkna, ändra bara siffrorna så de stämmer med dina, jag kan ha räknat fel någonstans eftersom jag inte har alla uppgifter. Hoppas detta hjälper.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2008-01-24, kl 08:18

username

Medlem

Hm. Låter som om du verkligen är nybörjare? ;-) Men allvarligt...skänka pengar till dig, som du vill på din hemsida (www.poppe85.se), för att du ska kunna starta eget? Get real...du kan få 50 öre...not. Kanske om du postar en länk till festbilderna som det snackades om i din gästbok.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 12

2008-01-24, kl 11:42

Linus2

Linus2

Fick ett gott skratt när jag läste på din sida! Skänka pengar till dig när du inte ens har en vettig presentation på sidan. Såg att din mamma skrivit i gästboken: håll dig nära henne de kommande åren, du kommer at behöva det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2008-01-24, kl 13:35

username

Kent

Undrar hur betygen ser ut. Kan inte ens stava rätt. Kanske ska bidra med en slant så att utbildningen kan slutföras. Har t.o.m. problem med matematiken.
Det man bör kolla upp är:
Inköpspriset vid den mängdenFraktkostnadTullavgiftLägg ihop dessa utgifter. Lägg sedan på din avans. Vilket inte betyder att det är din vinst då du troligtvis har haft andra kostnader som telefonsamtal, lokalhyra, inköp av maskiner (dator, skrivare, m.m.), förbrukningsartiklar, osv.
Sedan ger du din kund ett pris exkl. moms och skriver på offerten att priset är exkl. moms.
Mycket svårare än så här behöver det inte vara.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2008-01-24, kl 15:50

niklase

niklase

Jättebra svar av Richard tycker jag! Credit till dig Richard! Vad gäller Jespers hemsida så får man ju hålla med om ett gott skratt.

Ni andra som riktar kritik kanske har hört talas om att många människor faktiskt lider av dyslexi?

Behöver du en egen hemsida eller webbshop?
https://wpcms.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 12

2008-01-24, kl 20:48

username

Jesper

va trevliga alla va hahhah *noooot

men tack för svaren iaf

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2008-01-25, kl 00:35

and

and

Tack för lite credit, Niklas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2008-01-25, kl 01:03

larsarenander

larsarenander

Man blir aldrig fullärd men innan man startar kan man ha stor glädje av en ekonomikurs för företagare. Det finns lillräckligt med fallgropar ändå och i början kan det vara mycket tufft med upp till dubbla dagars arbete

[email protected]   start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 10 av 12

2008-01-25, kl 01:22

username

Kent

Jag har hört talas om dyslexi och att en hel del människor lider av detta. Det är dock ingen anledning till att det finns stavfel, m.m. på hemsidan. Vet man om att man har problem med detta kan man ju be någon om hjälp med detta.
Angående problem med matematiken så gick jag själv en kurs för nyföretagare där man fick lära sej att göra lite uträkningar och vilka faktorer man skulle räkna in.
Jesper: Jag har sett att du har gjort en del inlägg här och det uppskattar jag. Ibland kanske inte så smarta inlägg men frågar man inte får man inga svar och man lär sej inte. Frågan i denna tråden visar vilken nivå du ligger på och det är nybörjarnivån. Vilket inte är nåt fel i sej. Vi har alla varit där. Men läs gärna igenom äldre trådar där det finns en hel del du kan lära dej. Har själv läst igenom de flesta trådarna här genom åren. Det är ett tufft jobb men lärorikt. Här finns en del "korkade" frågeställningar och en hel del bra frågeställningar. Svaren varierar också en hel del och man får lära sej att läsa mellan raderna och välja ut det som passar bäst för ens egen verksamhet.
Lycka till med ditt framtida företagande!
Kent

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2