Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Överta firma

Inlägg 1 av 1

2005-10-19, kl 23:06

username

Eliza
Ankerståhl

Överta firma

Hej.
Börjar från början.
Jag startade min firma i jan -05 och fick startaegetbidrag och även bidrag från länstyrelsen (glesbyggdsbidrag).
I april fick jag en dotter och har fortsatt med företaget utan att ta ut mammaledighet.
Företaget går inget vidare alls, så jag vill lägga ner nu i januari då mitt startaeget bidrag går ut. Vill inte utsätta mig för att mista min a-skassa. Men då min man skulle vara i behov av en FA- skattsedel så har vi diskuterat om han ska ta över företaget och även lägga in sina bitar i det. Då skulle jag kunna ta åt mig uppdrag (om det kommer några) och lägga det på min mans företag. Frågorna är då: Hur är det eftersom jag har fått bidrag från länsstyrelsen? Blir jag återbetalningsskyldig? Är det bättre att lägga företaget vilande eller aveckla det och jag tar ut min mammaledighet? Min man jobbar sporadiskt just nu men ska gå en utb. i tre månader i vinter och ta lastbildkort som arbetsförmedlingen betalar, kan det bli några komplikationer då? Om han tar över företaget och han får nog inte starta eget bidrag, får han stämpla de dagar han inte har några jobb?

Svara Svara med citat