Inlägg 1 av 4
2005-03-01, kl 14:04
Negativa människor!
Jag har stött på otroligt många människor som säger att allt man i princip gör som affärsman är olagligt i vilken aspekt man än ser det. Jag har till och med hört, fast min ringa ålder på 19 år, att ifall jag köper något för 100 spänn och säljer det för 200 kr så har jag lurat en människa. Om jag säger till en potentiell kund att produkten kostar 250 kr någon annanstans och kunden köper den lögnen så är det ju knappast mitt fel. Som kund har man ett ansvar att kolla upp priserna själv. Inte kan man påstå att en affärsman ska vara rakt igenom ärlig. Hur ska han då överleva? För att tjäna pengar så måste du ha ett rabatterat pris någonstans. Så alla som håller på med affärer är skurkar på ett eller annat sätt. Tyvärr, men så är det.
Det känns som affärer inte är vad de en gång var. Roliga och utmanande. Vi skapar konstiga lagar för allt just nu. Snart har vi väl lagar för hur vi ska sitta på toastolen också.
Jag är själv kund, men att skapa lagar mot de som trots allt ser till att vi får högre välfärd dvs affärsmännen och dess pengar och våghalsighet är verkligen inte vad jag kallar smart. Vad har jag gjort? vad har någon affärsman gjort som inte har gynnat alla andra?
Svara Svara med citat