Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Negativa människor!

Inlägg 1 av 4

2005-03-01, kl 14:04

username

Mathias
Olsson

Negativa människor!

Jag har stött på otroligt många människor som säger att allt man i princip gör som affärsman är olagligt i vilken aspekt man än ser det. Jag har till och med hört, fast min ringa ålder på 19 år, att ifall jag köper något för 100 spänn och säljer det för 200 kr så har jag lurat en människa. Om jag säger till en potentiell kund att produkten kostar 250 kr någon annanstans och kunden köper den lögnen så är det ju knappast mitt fel. Som kund har man ett ansvar att kolla upp priserna själv. Inte kan man påstå att en affärsman ska vara rakt igenom ärlig. Hur ska han då överleva? För att tjäna pengar så måste du ha ett rabatterat pris någonstans. Så alla som håller på med affärer är skurkar på ett eller annat sätt. Tyvärr, men så är det.

Det känns som affärer inte är vad de en gång var. Roliga och utmanande. Vi skapar konstiga lagar för allt just nu. Snart har vi väl lagar för hur vi ska sitta på toastolen också.

Jag är själv kund, men att skapa lagar mot de som trots allt ser till att vi får högre välfärd dvs affärsmännen och dess pengar och våghalsighet är verkligen inte vad jag kallar smart. Vad har jag gjort? vad har någon affärsman gjort som inte har gynnat alla andra?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-03-01, kl 19:05

larsarenander

larsarenander

Du har nog vänt dig till fel krets. Det är klart du måste ha vinst på det du gör eller tillhandahåller. Du kan kalla det för lön om det är bättre, och de flesta människor har lön för något man gjort. Jag håller med dig att lagarna är åt helsikes fel men det kan man ändra på. Ta ex. att man bara får dra av 4000 för att ha ett företag hemma den verkliga summan borde vara minst 12.000:-. om alla protesterade så skulle myndigherna få så mycket att göra så man skulle ändra och det retroaktivt. för ingen skattemyndighet, länsrätt, kammarrätt, Regeringsrätt och Jo skulle klara av en sådan anstormning av protester så det är upp till dig och alla andra 100.000 -tals småföretagare att protestera. Själv år jag just nu uppe i Regeringsrätten med ett mål och ett flertal vandrar skta uppåt på skalan.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-03-23, kl 11:31

username

Susanne
Cederholm

Om du säger till en potentiell kund att en vara kostar 250:- på ett annat ställe och det är lögn så är du väldigt oseriös och kommer antagligen inte bli långlivad som affärsman. Varför ska inte en affärsman vara ärlig? Vilka kunder vill göra affärer med en oärlig person? Skulle du?
Du verkar ha fått allt om bakfoten eller så fikar du bara efter medhåll för att göra oärliga affärer.
Det går alldeles utmärkt att göra affärer ärligt och vad är det för idioter som tycker det är lurendrejeri att sälja en vara dyrare än man köpt den, herregud det är ju det som är meningen. Hur få vi alla en lön/inkomst? Eller har du pratat medpersoner som jobbar gratis?
Jag jobbar inte gratis, gör du ? brukar jag säja till folk som har den attityden. Det brukar få tyst på dom...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-03-23, kl 18:02

username

Mathias
Olsson

Vad jag menar är att ifall produkten verkligen kostar 250 kr på ett annat ställe så är det ju en sanning. Jag bara diskuterar filosofin bakom min tråd.

Jag hade absolut inte velat bli lurad och heller inte velat syssla med saker som direkt är olagligt. Vad jag vill ha fram som huvudpoäng i denna tråd är: Hur är det möjligt att olaglig förklara en försäljning av en produkt som kostar 100 kr i inköp och säljs för 200 kr när andra säljer för 250 kr? I min värld kallas det vanligtvis för konkurrens vilket uppmuntras i vanliga fall för att gynna kunden. Det är vad jag vill ha sagt.

Jag förstår helt och hållet det du skriver "solkatten" om att man inte kommer någonvart med fel inställning till affärer. I affärer har du EN chans. Efter det är du history i den etiska affärsvärlden. Detta är jag väl införstådd med:).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat