Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

När får man börja sälja??

Inlägg 1 av 5

2004-09-22, kl 14:08

frude

frude

När får man börja sälja??

Måste man vänta på att företags reggningen blir klart?
Eller räcker det med att skicka in F-skatt o Moms ansökan?
Eller hur funkar det?
Har läst att man kan ha ett företag utan att regga det på bolagsverket utan bara ha f-skatt sedel o moms.

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-09-22, kl 15:38

foretagande

foretagande

Är det en enskild firma du tänker på?. Då kan du börja fakturera så fort du FÅTT F-skattsedeln. Att registrera firma innebär att man skyddar namnet (=firman). Gäller det andra bolagsformer så är det först i samband med registreringen av firman man får ett organisationsnummer men när det gäler en enskild firma är organisationsnummer samma som ditt personnummer vilket innebär att man kan söka F-skatt utan att vara registrerad på PRV först.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-09-22, kl 17:53

frude

frude

Okej, tusen tack för svaret!

Men om jag har enskild firma och skickar in f-skattsedlen måste jag vänta tills jag fått tillbaka det , eller kan jag börja direkt när jag skickat in papprena?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2004-09-22, kl 18:54

foretagande

foretagande

Du ska vänta tills den kommer tillbaka. F-skatt är något man defacto söker, det är inte säkert att den beviljas. Visst kan man börja jobba tidigare bara man inte fakturerar. Det är när pengarna ska betalas som F-skatten är viktig för kunden, har man ingen sådan så kommer utbetalningen kanske att anses som lön och då åker kunden på att betala sociala avgifter också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-09-22, kl 19:12

frude

frude

Så det händer att man inte får F-skatt sedel?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat