Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

muntligt avtal

Inlägg 1 av 5

2006-09-12, kl 19:46

username

Medlem

muntligt avtal

Hej!
Jag fick i juni ett e-mail från en projektledare som ville att jag skulle arbeta under sommaren. Eftersom det var semestertider så fanns det inte möjlighet att få ett skriftligt avtal. Nu efter semestrarna så påstår institutionschefen att han aldrig lovat att jag skulle få jobba och att jag därför inte får betalt för det arbete jag utfört. Projektledaren och biträdande projektledare hävdar bestämt att han avgett muntligt löfte.
Vad är det som gäller vid muntligt avtal. Har jag någon möjlighet att få ut mina pengar. Jag står precis i startgroparna med mitt företag och det här kommer att ställa till det ordetligt för mig. Vart kan jag vända mig för att få hjälp?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-09-12, kl 20:28

username

Kenny
Plesner

Hej karin.

Tråkigt att höra att du råkat ut för ett så kallat ashål.  Har själv stått där med jobbet gjort, utan att få betalt.

Ett muntligt avtal är enligt lag lika bindande som ett skriftligt avtal. Vad jag tycker du ska göra är att skicka en faktura till din arbetsgivare eftersom du har två vittnen som är på din sida också.

Jag hade satt hårt mot hårt, du har inget att förlora som det låter just nu....

Kör på!
Det gjorde jag.

//Kenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-09-14, kl 20:22

liljedahl

liljedahl

Hej Karin,

Precis som Kenny skriver så gäller ett muntligt
avtal precis lika mycket som ett skriftligt.
Problemet brukar kunna vara att vid en eventuell
rättstvist så står "ord mot ord". Men nu är det ju
faktiskt så att du har två vittnen som står på din sida,
alltså så kommer du vinna om det går så långt.
Skicka fakturan och informera herren, (ashålet för att citera Kenny), att du kommer att gå till domstol om han inte betalar.

Stå på dig och låt han inte komma undan.
Det är du som har rätt, och han som har fel!

MVH,
Robert

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2006-09-14, kl 20:46

username

Kenny
Plesner

Hehe
Ber om ursäkt för mitt språk, men folk som inte håller sin del av avtalet gör mig vansinnig....

=)

//Kenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-09-18, kl 08:16

username

Stefan
Svensson

Jag har vid några tillfällen i mitt liv som egen företagare råkat ut för att bli blåst, då det endast har funnits ett muntligt avtal.
Vid två tillfällen gick det till rättsligt efterspel och jag förlorade bägge gångerna.
Muntligt avtal gäller lika bra som ett skriftligt, så länge som det inte går till rättsligt efterspel. När man sitter där i tingsrätten, så gäller endast den skriftliga dokumentationen. Det har vid bägge tillfällen funnits vittnen som styrke min talan, men det har hjälpt föga. Även om det skulle finnas mycket goda chanser att vinna i ett rättsligt efterspel, så finns ändå den där osäkerheten om att man kan förlora och då får man vackert betala en gång till.
Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat