Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Moms, f-skatt etc.

Inlägg 1 av 2

2004-06-21, kl 11:27

username

Dmitriy
Prokopov

Moms, f-skatt etc.

Jag håller på att starta enskilt firma där jag kommer att arbeta med Data / IT, främst datorreparationer, installationer av datorsystem och nätverk samt support. Jag har ett par frågor som förhoppningsvis blir besvarade här:
Hur vet jag om min verksamhet är momspliktig, och isåfall hur mycket ?
Ska ansöka om FA-skatt, men om firman går bra vill endast jobba med den. Kan man då smärtfritt byta FA mot enbart F ?
Hur öppnar jag ett konto hos skatteverket där skatten och ev. momsen betalas in? Skötts det automatiskt i samband med att jag skickar in Skatte & Avgiftanmälan?

Jag har en massa med frågor till, men jag ska försöka att leta upp svaren själv på nätet, annars hoppas jag att det finns någon som kan skicka mig till rätt ställe (sida) där sådana frågor kan bli besvarade.

Tack på förhand!

Dmitriy

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2004-06-21, kl 12:39

foretagande

foretagande

Det var många frågor men jag ska försöka svara.
Fråga "Hur vet jag om min verksamhet är momspliktig, och isåfall hur mycket"
Du kommer att vara momspliktig och då med vanlig moms 25%. När man ska leta rätt på om man är momspliktig eller ej får man oftas söka "bakvägen". Eftersom huvudregeln är att all verksamhet är belagd med moms så är det bara de verksamheter som är UNDANTAGNA moms som man kan hitta närmare beskrivningar över.
Fråga: "Kan man då smärtfritt byta FA mot enbart F"
Svar: Skillanden mellan F-skatt och A-skatt är att med en F-skatt betalar du själv in din skatt och sociala avgifter, när du har en A-skatt gör din arbetsgivare detta. En FA-skatt är en kombination av dessa som visar att du både är anställd och har eget företag. Det finns inget som säger att du inte alltid kan ha en FA-skatt även om du bara jobbar i din egen firma. Tänk bara på att ändra den preliminära deklaration så det dras mera preliminär skatt om du ökar upp verksamheten i din egna firma.
Fråga: "Hur öppnar jag ett konto hos skatteverket där skatten och ev. momsen betalas in?
Svar: Detta sker automatiskt. ÄR det en enskild firma du ska ha så har du säkert redan ett skattekonto även om det när du är anställd inte händer så mycket på det merän att slutskatten regleras via kontot. När du får din F-skatt så blir du också debiterad en preliminär skatt som ska betalas varje månad. Det beloppet ska du betala in till ditt skattekonto och du kommer också då att få ett kontoutdrag varje månad som visar vad du betalt in och vad som SKM dragit.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat