Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

moms

Inlägg 1 av 5

2005-10-28, kl 14:09

username

Maggan
Jonsson

moms

önskar hjälp med att förstå en sak ang moms.har tänkt att importera saker från ett annat eu land,tex varan jag köper hos producenten kostar 10kr netto,moms på detta är 22% betalar jag den momsen när jag handlar hos producenten.och sedan lägger jag på ytterligare 25% i svensk moms innan jag kan lägga på förtjänsten på varan?
tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-10-28, kl 22:30

foretagande

foretagande

Du köper varan för 100 kr netto. Eftersom det är inom EU så lämnar du ditt VATnummer till säljaren som då fakturerar dig utan moms. Varan kommer alltså till Sverige med en faktura på 100:- som är allt du betalar till leverantören. Nu vill du göra e vinst på 100:- när du säljer, då lägger du försäljningpriset på 200:-+moms = 250:-.
När det sedan är dags att redovisa moms ska du redovisa:

1 50:- i utgående moms på försäljningen (de pengarna har du fått av kunden utöver ditt pris på 200:-)
2 25:- utgående moms på import från EU land (det är alltså du som köpare som ska redovisa moms istället för säljaren när det gäller import inom EU)
3 25:- i ingående moms (eftersom du måste betala moms på inköpet (punkt 2) så har du också rätt att lyfta den.
Eftersom punkt 2 och 3 tar ut varandra så innebär det att inga pengar behöver betalas utan det är bara de 25:- på din egen försäljning som ska betalas till SKM.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-10-29, kl 10:11

username

Maggan
Jonsson

tack karin jätte bra förklarat,du är underbar tack

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-11-27, kl 20:57

username

Henrik
Gustafson

Tack Karin!
Ska jag redovisa in/utmoms trots att de alltid tar ut varandra?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-12-08, kl 17:43

username

Hans
Fohrman

Eftersom 2 och 3 tar ut varandra så skall väl 50:- till betalas till skattemyndigheterna.

Och momsen i 2 och 3 skall med i redovisningen.
konto 2614/2615 resp 2645 använder jag.

Och dom har sina fält på momsredovisningen om du nu skickar den varje månad.

Hasse F

Inläggets betyg
Svara Svara med citat